Doorgaan naar artikel

Dure leermomenten

Het songfestival was een grote deceptie. Jaren van voorbereiding met één beweging te veel geheel teniet gedaan.

Of die Spaanse voorzitter Rubiales, die Jennifer Hermoso te enthousiast vastpakte en zoende. Het is je vast ook wel eens overkomen. Een woord te veel. Net die vinger op het verkeerde moment gebruikt en een verkeerde mail verstuurd. Dat ene drankje. Die zoen of die extra investering. Het overkomt ons allemaal wel eens. In een vlaag van verstandsverbijstering, veel stress, overmoed of gewoon domme pech doen we soms gekke dingen. Later vraag je je af: “Waarom?”

Terugdenken aan dat ene moment

Een medewerker die een grote fout maakte ging met knikkende knieën naar zijn directeur en vroeg of hij nu ontslagen werd. Ben je gek zei hij, ik heb net zwaar in je geïnvesteerd. Deze fout maak je geen tweede keer! Fouten maken is goed, maar als je daarmee je hele carrière, je huwelijk of je bedrijf om zeep helpt, zul je nog vaak aan dat ene moment terugdenken. Wat als ik het niet had gedaan. Het zijn deze fatale kwesties die je leven kunnen beheersen. Het zijn ook de duurste leermomenten in je leven. Die mag je koesteren als belangrijke leermomenten, het maakt je die persoon die je nu bent.

Doorvoeren van veranderingen

In mijn functie als directeur van Stichting Groene Erkenningen waar ook Bureau Erkenningen onder valt, ook wel bekend van de spuitlicenties, hebben we zo’n jaar achter de rug. Grote stappen gemaakt in het doorvoeren van veranderingen. Naast het samenvoegen van organisaties vond een migratie van systemen plaats. Dat vroeg draagvlak creëren, databestanden bij elkaar brengen en overdragen en veranderingen uitleggen. In al die processen gaan zaken niet goed en moet je bijsturen. De combinatie van veel tegelijk maakte het groot en ingewikkeld, zeker voor de personen die elke dag in de operatie staan.

Morgen weer een stapje beter doen

Komende zomer gaan we de ICT-systemen van Bureau Erkenningen als laatste migreren. Met de leercurve van afgelopen jaar hebben we het geleerde in praktijk gebracht. Niet varen op vertrouwen, maar kunnen controleren en bijsturen. Een afgewogen stappenplan gemaakt. Een projectleider aangesteld met meer verantwoordelijkheden. Meer momenten van de waarheid ingebouwd en een groots communicatieplan in de voorbereiding opgenomen. Mocht het alsnog misgaan, dan blijven we langer op het oude systeem vertrouwen. Het werkt tenslotte nu ook. Er gaan voor alle gebruikers zaken veranderen, maar men moet er wel op kunnen vertrouwen dat wij ons werk goed uitvoeren en iedereen zijn licentie kan verlengen. Zo leer je elke dag weer om het morgen weer een stapje beter te doen.

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Dick Oosthoek

directeur Groene Erkenningen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin