Doorgaan naar artikel

Duitsers kopen meer snoeptomaten en blauwe bessen

Wilco van den Berg en tomatenteler Jos van Mil bestuderen het tomatenaabod in een Edeka supermarkt  in Düsseldorf. - Foto: Wilma van den Oever premium

Wilco van den Berg en tomatenteler Jos van Mil bestuderen het tomatenaabod in een Edeka supermarkt in Düsseldorf. - Foto: Wilma van den Oever

Minder biologisch verkocht, weinig gesneden groenten in de winkels, groenten en fruit dat nauwelijks duurder werd in 2022 en meer afzet van snoeptomaten. Dit zijn enkele resultaten die GroentenFruit Huis in Duitsland ziet op basis van GfK-cijfers.

Wat nou inflatie? De gemiddelde prijzen in Duitsland voor een kilo verse groenten zijn in 2022 maar licht gestegen. De Duitse consument betaalde slechts 3% meer dan in 2021. In Nederland steeg de gemiddelde consumentenprijs voor een kilo verse groenten met 7%. Bij vers fruit ging het om een gemiddelde prijsstijging van slechts 1% tegen 3% in Nederland.

Ondanks de nauwelijks gestegen prijzen kochten Duitse huishoudens in 2022 vergeleken met het jaar ervoor 7% minder verse groenten voor thuisgebruik. Dit valt grotendeels toe te schrijven aan een terugkeer van de consumptie buitenshuis. Zo was de verkoop nog altijd 6% hoger dan voor corona (2019). Wat betreft fruit gaat het om een daling van 5% ten opzichte van 2021 en 1% minder dan in 2019.

Weinig gesneden groenten in Duitse supermarkt

Dinsdag 21 maart bezocht AGF Trendcafé drie supermarkten: Beej Benders, 2 Brüder in Venlo en Edeka Zurheide in Düsseldorf. Dit is een mooi voorbeeld van marktdata zien in de praktijk. Wat viel op? Gesneden groenten zijn in Duitsland nog steeds bijna niet te vinden in de supermarkt. Volgens GfK-cijfers is slechts 2% van het gekochte volume groenten gesneden (in geldwaarde 5%). Verder was het opvallend dat gesneden groenten met 50% waren afgeprijsd. Wel heeft Edeka Zurheide een saladebar waar zelf rauwkost kan worden geschept.

Meer snoeptomaten verkocht

De tomaten bij Edeka Zurheide kwamen op 21 maart uit veel landen: Spanje, Marokko, Duitsland, Nederland en Turkije (trostomaten). Snoeptomaten noteren nog altijd een verkoopstijging (+8% GfK) in 2022, terwijl ronde tomaten en trostomaten minder over de toonbank gingen.

De presentatie van het winkelschap bij Edeka met vruchtgroenten (onder andere paprika‘s, courgettes, aubergines) en uien zag er top uit. Vorig jaar kochten Duitse huishoudens 6% minder paprika‘s, maar de verkoop van puntpaprika’s steeg met 5%. Ook aubergines noteerden een daling. Daarvan belandde 13% minder in de boodschappenkar.

Duitsers kopen minder biologisch

10% van het gekochte volume verse groenten in Duitsland is biologisch (GfK 2022); bij fruit 7%. De kwaliteit van biologisch was niet bij alle producten even goed in de Edeka-winkel. Volgens GfK-cijfers was de gemiddelde kiloprijs voor biologische groenten even hoog als in 2021.

Het aantal kopers bleef even groot, maar per koper werd wel 5% minder gekocht. Meer dan 8 op de 10 huishoudens koopt weleens of regelmatig biologische groenten. De verkoop van biologisch fruit viel 12% terug.

Minder appels en meer blauwe bessen verkocht

Zoals in veel landen in Europa viel de verkoop van appels niet mee. Aan de prijs heeft het niet gelegen; die lag 9% lager dan in 2021. Duitse huishoudens kochten 6% minder appels na een eerdere daling van 4% in 2021. Het positieve is dat er in 2022 ruim 5% meer Elstar-appels (die in Nederland veel worden geteeld) over de toonbank gingen.

Blauwe bessen winnen nog altijd terrein. In 2022 steeg het verkochte gewicht met 8% bij een prijsdaling van 7%.

AGF Trendcafé wordt georganiseerd door GroentenFruit Huis, Wilma van den Oever en Maurice Wubben. Edwin Paul Vels en Gert Bloemendal van FMCG Opleidingen leidden de groep deelnemers rond in de supermarkten.

Delen

Wilco van den Berg
Wilco van den Berg

marktanalist GroentenFruit Huis

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin