Duitse vooroordelen

01-12-2011 | |
van der Scheer
Ton van der Scheer Redacteur
Duitse vooroordelen

Handelsbedrijf Eosta stuurde vandaag een zonnig persbericht de wereld in over een flink item dat de Duitse tv wijdde aan de veranderende praktijk rond biologische groente.

Maar stiekem bevestigde het item weer alle vooroordelen.

Eosta steekt het persbericht positief in: “Biologische tomatenteler Fons Verbeek was afgelopen vrijdag 25 november te bewonderen op de Duitse televisie, op WDR, samen met Eosta-accountmanager Edwin Wolf. Het programma Hier und Heute belichtte in een reportage over biologische voeding hoe de biologische sector in de afgelopen tien jaar is geprofessionaliseerd en geïnternationaliseerd. Het bedrijf van Fons Verbeek wordt in beeld gebracht als een grootschalig ogend bedrijf, waar toch met hart en ziel in de volle grond wordt geteeld.”

Helemaal kloppen doet dat niet. Het bedrijf wordt in beeld gebracht als voorbeeld van de industrialisering van de voorheen zo gezellige en vertrouwenwekkende bio-sector. Dat is telkens weer schrikken. De beslistheid waarmee ook een klant in een moderne Duitse bio-supermarkt zegt er in ieder geval op te letten dat de tomaten niet uit Holland komen, doet eventjes pijn. Ook al zegt hij er zelf in een bijzin bij dat dat misschien een vooroordeel is. Een andere klant laat er ook geen twijfel over bestaan: ze vertrouwt vooral het product dat van Duitse boerenhoven afkomstig is. 

Fons Verbeek doet het voor de camera op zich prima. In goed Duits laat hij weten dat hier ‘mit Herz’ biologisch wordt geteeld. En zo groot zijn we niet hoor, probeert hij de dame van de WDR gerust te stellen. Maar daar blijft de journaliste die het item gemaakt heeft toch anders over denken. Haar conclusies zijn duidelijk. Tomaten in de winter, dat is geen bio. Grootschalige productie, dat is geen bio. En bio van ver weg, dat is geen bio. En die conclusies gaan niet alleen over bio. Ze gaan feitelijk stiekem tussen de regels door over alles wat in Duitse ogen niet natuurlijk is. En ‘Holland’ is daar nog steeds het makkelijkste voorbeeld van.

Het idee dat wij het Nederlands product in Duitsland willen neerzetten als eerste keuze in geval van twijfel aan voedselveiligheid, is een mooi idee. Het is ook een idee dat hand in hand gaat met de werkelijkheid, zoals we die deze week weer mochten vernemen uit de mond van de meest objectieve bronnen, zoals het Voedingscentrum. En natuurlijk moeten we die boodschap blijven uitzenden. Maar wie werkelijk denkt dat Holland ooit door de Duitse consument massaal zal worden gezien als een veilige haven in geval van een ‘Ernährungspanik’, gelooft in sprookjes.

Bekijk hier de uitzending van Hier und Heute.



Beheer