Groenten & Fruit Actueel
||
Premium

Duitse consument geeft meer uit aan groente

De Duitse consument heeft over de afgelopen vijf jaar in 2016 het meeste geld neergeteld voor verse groente. De redenen daarvoor zijn het toch kopen van (dure) groente in tijden van schaarste, zoals het afgelopen jaar bij ijsbergsla en bloemkool het geval was. Verder speelt het overstappen naar duurdere varianten van dezelfde groente een rol, zoals het kopen van cherrytomaten in plaats van ronde tomaten.

Laatst geüpdatet:

Foto: Stan Verstegen

Foto: Stan Verstegen

De Duitse consument heeft over de afgelopen vijf jaar in 2016 het meeste geld neergeteld voor verse groente. De redenen daarvoor zijn het toch kopen van (dure) groente in tijden van schaarste, zoals het afgelopen jaar bij ijsbergsla en bloemkool het geval was. Verder speelt het overstappen naar duurdere varianten van dezelfde groente een rol, zoals het kopen van cherrytomaten in plaats van ronde tomaten.

Het jaar 2016 gaat de geschiedenisboeken in als een jaar met extreme weersomstandigheden. Met name de plaatselijk zeer extreme neerslag in juni zit nog vers in het geheugen. Maar ook de droogte in augustus en september was van invloed op de productie. Daardoor ontstonden gaten in de oogst en vielen plantingen weg. Desondanks werden in Duitsland volgens de gegevens van het Statistische Bundesamt in 2016 meer vollegrondsgroente geoogst dan in 2015. Om precies te zijn 3,52 miljoen ton meer. Dat is zo’n 8% meer dan in 2015 meldt het Duitse marktbureau AMI in een analyse.

Mis geen enkel topverhaal van Groenten & Fruit

Dit Premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.

Lees alle premium artikelen met eindeloze toegang

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Loop voorop in de sector met diepgaande inzichten

Beleef journalistiek van topniveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Jeroen Verheul

Jeroen Verheul

Ton van der Scheer

Ton van der Scheer

Stan Verstegen

Stan Verstegen

Peter Visser

Peter Visser

Abonneer vanaf €20 per maand

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers