Doorgaan naar artikel

Duitse consument dichtbij en toch zo anders

Zowel Nederlanders als Duitsers eten gemiddeld zo’n 300 gram groenten en fruit per dag. Maar tussen de landen zijn er grote verschillen. Zo blijkt de Nederlander totaal níét zuinig als het gaat om voorbewerkte gemaksgroenten. En de Duitser koopt veel vaker en meer van de hardlopers tomaat, komkommer en ui.

Duitsland is met afstand de belangrijkste markt voor de Nederlandse afzet van groenten en fruit. In 2023 is de grens van € 5 miljard met € 200 miljoen overschreden: een record en een stijging van 10% vergeleken met 2022. Om dit cijfer te plaatsen: deze afzet is vergelijkbaar met de totale supermarktomzet verse groenten en fruit in 2023 in Nederland. Nederlandse handelsbedrijven leveren een volledig assortiment groenten en fruit aan Duitsland. Zo gaat het om product van Nederlandse origine gecombineerd met re-export.

Nederland verzorgt 50% van de totale tomatenimport in Duitsland

De top-10 wordt aangevoerd door tomaat (17%), gevolgd door banaan (9%) en komkommer (7%). Ook producten als druif, avocado, mango en blauwe bes, die de Nederlandse handel importeert en doorverkoopt, staan in de top-10 meest verkochte producten aan Duitse klanten. Nederland is de belangrijkste leverancier van groenten en fruit in Duitsland: 35% van de totale importomzet in Duitsland komt voor rekening van Nederland. Spanje volgt met een aandeel van 32%, terwijl Italië (11%) daar weer ver achter staat. Per product zijn er verschillen. Zo verzorgt Nederland 50% van de totale tomatenimport in Duitsland en gaat het bij avocado’s zelfs om 85%.

Duitser heeft voorkeur voor courgette en asperge

De Duitse consument heeft een minder gevarieerd eetpatroon van groenten dan de Nederlandse consument. De top-5 meest gekochte groenten in Duitsland vertegenwoordigt 60% van de totale huishoudelijke aankoop. In Nederland is de top-5 goed voor 37%. In beide landen staat tomaat op de eerste plek. Uien volgen in Nederland en in Duitsland staat komkommer op plaats 2. Ui is in Duitsland de op drie na meest gekochte groente. Verder valt op dat Nederlanders vaker bloemkool en witlof op tafel zetten en Duitsers een grotere voorkeur hebben voor courgette en asperge.

Nederlanders betalen voor gemak

Er is een wereld van verschil in het kader van gesneden groenten. Roerbakgroenten staan in Nederland in de top-10 meest gekochte groenten, terwijl de totale aankoop van gesneden groenten in Duitsland nog altijd laag is. Slechts 2% van het totaal gekochte gewicht aan groenten in Duitsland valt onder de noemer gesneden groenten. In Nederland is al ruim een kwart voorbewerkt. In de totale uitgaven aan groenten gaat het om een aandeel van 36%. Nederlanders zijn bereid om te betalen voor gemak.

Bij fruit zijn de verschillen minder groot tussen Nederland en Duitsland. Duitse consumenten kopen nog net wat meer appel dan banaan, terwijl banaan in Nederland een voorsprong heeft genomen op appel.

Duitser koopt meer bio, Nederlander meer online

Biologisch doet het in Duitsland beter dan in Nederland. Zo was 8% van de Duitse huishoudelijke aankoop van groenten en fruit in 2023 biologisch tegen 4% in Nederland. Een ander verschil zit in de online aankoop van groenten en fruit. Nederlanders bestellen veel vaker groenten en fruit online: 7% aandeel online in Nederland tegen 1% in Duitsland.

Duur of niet?

Is groenten en fruit goedkoper in Duitsland? Het is maar hoe je het bekijkt. Gemiddeld betaalde de Duitse consument in 2023 voor een kilo groenten € 3,10 tegen € 3,60 in Nederland. Maar hierbij moeten we niet vergeten dat het in Nederland voor een groot deel gaat om (duurdere) gesneden groenten. Daarnaast is er in Nederland een sterke opmars van verspakketten. Voor een kilo fruit betaalde de consument in Duitsland (€ 2,64) gemiddeld vrijwel evenveel als in Nederland (€ 2,67).

Share this

Wilco van den Berg
Wilco van den Berg

marktanalist GroentenFruit Huis

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin