De drie grootste Nederlandse inkoopblokken van Nederlandse supermarkten (AH, Superunie en Jumbo Groep) hadden in 2014 een aandeel van 83 procent in de totale supermarktinkoop in Nederland.
De grootste partij is Albert Heijn met 34 procent, gevolgd door inkooporganisatie Superunie met 29 procent. De derde inkooppartij is de Jumbo Groep met 19,8 procent. De inkoop van Jumbo was iets lager dan voorheen door het ombouwen van C1000-winkels naar andere formules. Een deel werd afgestoten.
Het marktaandeel van Lidl is in 2014 gestegen van 9 procent naar 9,7 procent. Rivaal Aldi is gelijk gebleven op een marktaandeel van 7,4 procent. Dat blijkt uit door onderzoeksbureau Nielsen vrijgegeven cijfers. Het bureau verstrekt volgens het vakblad Distrifood geen nadere toelichting.
Plus stijgt van 5,8 naar 5,9 procent, Detailconsult (Dirk) van 3,7 naar 3,8 procent, Coop van 2,8 naar 2,9 procent en Deen van 2,0 naar 2,1 procent. Spar Holding zag een daling van 1,8 naar 1,7.