Doorgaan naar artikel

Dieselkoeling vrachtwagen onder de loep

Vrachtwagens met koelmotoren op diesel komen in het vizier van overheden die af willen van vervuiling.

Om uitstootvrije vrachtauto’s te hebben per 2030 moet aan koelmotoren nog veel gebeuren. Overheden willen sneller maatregelen om deze koeling te ontmoedigen op kwetsbare plekken. De dieselmotor van een koelmachine op een koeltrailer stoot namelijk ongeveer 1,5 maal zoveel stikstofoxiden en ten minste 10 maal zoveel fijnstof uit als een zuinige trekker van de koeltrailer (Euro 6). Door hybride of elektrische motoren te stimuleren, is zo veel milieuwinst mogelijk, blijkt uit een quickscan in opdracht van de Topsector Logistiek. Dat is aan het bedrijfsleven zelf.

Veel uitstoot in kwetsbare gebieden

In Nederland rijden 40.000 wagens met koelmotor. Deze worden onder meer gebruikt voor het beleveren van supermarkten in binnensteden. Een draaiende motor heeft daardoor veel uitstoot in kwetsbare gebieden, al is niet in kaart gebracht hoe schadelijk dat is. Er is ook geen registratie van deze motoren via bijvoorbeeld kenteken.

Ruimere tijden laden en lossen

Om meer inzicht te krijgen in het type motoren in de binnenstad zou op gerichte locaties onderzoek moeten worden uitgevoerd. Ook pleiten de onderzoekers voor emissieonderzoek in de binnenstad. Zo kan inzichtelijk worden hoeveel koelmotoren bijdragen aan de totale verkeersemissie. Daarnaast kunnen gemeentes al schonere koelmotoren (vol-elektrisch of hybride) stimuleren door ruimere toegangstijden voor laden en lossen voor dit type motor toe te staan.

Praktische combinaties

Op langere termijn moet een registratie ontstaan van vol-elektrische koelingen en deze koppelen aan voertuigkentekens. Ook hybride systemen die in de binnenstad op een batterij kunnen koelen en buiten de steden opladen via generatoren zijn praktische combinaties voor de nabije toekomst, stellen de onderzoekers.

Lees meer over het thema energie via GFactueel.nl/energie/

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin