Doorgaan naar artikel

Dedalo-robot voor zeer smalle rijpaden

FieldRobotics, een jonge spin-off van de Universiteit van Bologna in Italië, ontwikkelt een autonoom rijdend rupsvoertuig voor gebruik in boomgaarden met smalle rijpaden. Het laadvermogen is maximaal 10.000 kilo.

FieldRobotics werd opgericht vanwege het marktpotentieel dat het ziet voor zijn zelfrijdende robotconcept met de naam Dedalo. Het gaat om een zeer lichtgewichte en compacte, autonome robot die geschikt is voor allerlei werktuigen. De aandrijving is elektrisch. De grootste interesse voor de robot zou komen van perentelers in Italië, voor autonome gewasverzorging en voor de oogst.

De Dedalo is uitgerust met camera's en LiDAR en is in staat om te navigeren in boomgaarden met zeer smalle (<2 m interrow) rijen, zelfs als de signaalontvangst van navigatiesatellieten slecht is vanwege hagelnetten.  Foto's: FieldRobotics.

De Dedalo is uitgerust met camera’s en LiDAR en is in staat om te navigeren in boomgaarden met zeer smalle (<2 m interrow) rijen, zelfs als de signaalontvangst van navigatiesatellieten slecht is vanwege hagelnetten. Foto's: FieldRobotics.

Lokale vraag

Het navigatiesysteem maakt gebruik van camera’s en LiDAR en is in staat om te navigeren in zeer smalle paden (< 2 meter), zelfs als de ontvangst van navigatiesatellieten slecht is vanwege hagelnetten. De operator ‘vertelt’ de robot waar hij moet beginnen, waar de eerste rij is en hoeveel rijen er zijn. Het rijden van de ene rij naar de andere gebeurt op basis van camerabeelden. Deze manoeuvre is niet voorgeprogrammeerd, maar vertrouwt op ‘end of row-detectie’ (waarneming van het einde van een rij) en op een 3D-reconstructie van de omgeving. Autonoom achteruit rijden is ook mogelijk, afhankelijk van het type werktuig dat is bevestigd.

FieldRobotics werkt momenteel aan de tweede generatie Dedalo, die niet alleen een spuitunit, maar ook een mulcher kan bedienen.

FieldRobotics werkt momenteel aan de tweede generatie Dedalo, die niet alleen een spuitunit, maar ook een mulcher kan bedienen.

Onder de motorkap

De Dedalo, die zelf minder dan 900 kilo weegt, kan laadvermogens tot 1.000 kilo dragen (naast werktuigen als een spuitmachine of een mulcher ook kisten peren of appels).
De aandrijflijn is volledig elektrisch met 2 of 4 modules van 6 kWh accupakketten of met een een Honda-benzinemotor van 25 pk met een agreggaat. Met een batterij van 6 kwh is tot 9 uur gebruik mogelijk, de maximale snelheid is 6 kilometer per uur. De robot kan verder hellingen tot 30% aan.

Een systeem voor het geautomatiseerd wisselen van werktuigen is in ontwikkeling. Andere ontwikkelingen zijn een automatische navuloptie voor de spuittank en een dockingstation voor het opladen van de batterijen.

Een systeem voor het geautomatiseerd wisselen van werktuigen is in ontwikkeling. Andere ontwikkelingen zijn een automatische navuloptie voor de spuittank en een dockingstation voor het opladen van de batterijen.

In kassen

Omdat de spoorbreedte instelbaar is, kan Dedalo ook worden aangepast aan boomgaarden met andere rijafstanden en in gewassen als tabak en meloenen, maar ook in kassen. Een dockingstation voor het automatisch opladen van de accu’s is momenteel in ontwikkeling. Andere actuele ontwikkelingen zijn een automatische vuloptie voor de spuittank en een systeem voor het automatisch wisselen van werktuigen.

Prijs

De commerciële introductie wordt eind dit jaar verwacht. De startprijs voor het instapplatform met 12 kW batterijcapaciteit ligt in Italië rond de € 30.000. De winstmarge zou moeten komen van de verkoop van de bijpassende werktuigen.

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Rene Koerhuis

freelance redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin