Doorgaan naar artikel

‘De Russen en dat ene woord’

In Rusland ligt een enorme markt voor Hollandse adviseurs, zegt Kees Kranenburg.

Vorige week was ik in Moskou om een presentatie te geven over de teelt van komkommers. Het seminar werd georganiseerd door de Russische Tomato Club. Dit is een vooraanstaand collectief georganiseerd door de eigenaar van de Russische tegenhanger van Groenten & Fruit, genaamd: Mir Tiplitse, wat Wereld van de Kas betekent. Uiteraard een goede gelegenheid om reclame voor Delphy te maken. Dus zo gezegd zo gedaan. Maar eventjes naar een locatie in Moskou op een winterse dag is nog niet zo gemakkelijk. Vanaf het vliegveld was het 2,5 uur reizen dwars door de gigantische stad.

Meer moderne kassen

Dit bleek voor de meesten geen probleem te zijn want de opkomst was groot. De laatste jaren is het areaal moderne kassen in Rusland in hoog tempo uitgebreid door de subsidie vanuit Moskou. De kassen worden gebouwd door investeerders, geselecteerd door banken en overheid zonder enige kennis van de tuinbouw.

Geavanceerde apparatuur gretig aangeschaft door ontketende investeerders

Het gevolg is een enorme zoektocht naar ‘agronomen’, het Russische woord voor teler. Er zijn wel veel telers in Rusland maar weinigen hebben ervaring met de geavanceerde apparatuur die door onze kassenbouwers wordt aangeboden en gretig wordt aangeschaft door de ontketende investeerders. De Russische telers, meestal vrouwen, voelen zich vereerd als zij gevraagd worden voor een baan in een moderne kas. Maar dan komen de problemen. In Rusland zijn er geen excursiegroepen, telersverenigingen of belangenorganisaties. Wel heeft men boeken waar men dagen lang in zit te zoeken als men weer iets vreemds heeft gezien.

Cultuurverschillen

Op het seminar waar ik 5 lezingen mocht verzorgen was men gek op foto’s. Reacties uit de zaal waren zeldzaam. Daarentegen had iedereen wel wat te vragen in de pauzes. Volgens de organisator durft men niets te vragen in het openbaar omdat men zich ervoor schaamt iets niet te weten. Mijn plan was juist een interactieve dag te hebben, zoals wij gewend zijn in Nederland. Weer een bewijs dat een cultuur van mensen niet zomaar te veranderen is.

Iedereen is op zoek naar dat ene woord: kennis

Feit is wel dat er een enorme markt voor Hollandse adviseurs ligt, want de peperdure moderne kassen zullen geld op moeten leveren. En iedereen is op zoek naar dat ene woord: kennis.

Share this

Afbeelding
Kees Kranenburg

is consultant Delphy. Bezoekt bedrijven in Kazachstan.

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin