De kansen van komkommertijd

06-07-2017 | Laatste update op 13-09 | |
van der Scheer
Ton van der Scheer Redacteur

Als het zomer is en het gaat in de media over groente, dan lijkt het simpel: 1+1=komkommertijd.

Het is juli: komkommertijd. Dat dacht ik toen ik op weg naar kantoor maandagochtend het Radio 1 Journaal een drie weken oud persbericht hoorde opwarmen over de mistinstallatie die groente langer vers moet houden.

Mijn reactie op dit ook nog eens op ietwat lollige toon gemaakte item, werd ook gekleurd door mijn eigen aanvankelijke scepsis over de ‘nieuwe’ installatie. Water vernevelen op de agf-afdeling, dat is toch niet nieuw? En nog wat anders: helpt het niet vooral Zuid-Europees product dat langer onderweg is, terwijl wij Nederlanders juist zo sterk zijn in sneller-verser-logistiek?

Serieus vervolg op luchtig item

Maar warempel, de NOS heeft zich een dag later gerevancheerd op het eigen radio-itempje: op nos.nl blijkt dat de wetenschapsredactie toch nog maar eens even gebeld heeft met de Wageningse hoogleraar Ernst Woltering. En die legt uit dat het wel degelijk kan werken. En door ultrasone technieken die de druppels zó klein maken dat ze het product wel koelen, maar niet nat maken, is het systeem ook wel degelijk nieuw. Slimme marketing van de fabrikant van deze wel relatief dure oplossing.

Méér leerzaam tuinbouwnieuws

Zijn we met zijn allen toch weer wat wijzer: niet alleen de sector, maar ook de geïnteresseerde burger. Als komkommertijd betekent dat er meer ruimte komt voor dit soort nieuws, dat anders sneuvelt ten koste van Haags gekonkel, Brussels geruzie en allerlei andere wanen van de dag, dan lijkt me de opdracht aan de tuinbouw helder: Kom nú naar buiten met uw mooie, grappige, lekkere en misschien niet acuut wereldschokkende, maar wel hartveroverende nieuwsberichten. De oververhitte journalisten op de nog maar half bemande redacties zullen u dankbaar zijn.

Meer over


Beheer