Groenten & Fruit Actueel
||

De invloed van media op onze voedselkeuzes

Ik kijk naar haar scherm en zie verschillende social media posts en advertenties voorbij komen.
Foto: Canva

Foto: Canva

Het is een zonnige zaterdagmiddag en ik zit op een terrasje in het centrum van de stad, genietend van een kop koffie. Naast mij zit een onderzoeker verdiept in haar laptop.

Nieuwsgierig kijk ik over haar schouder mee. “Goedemiddag”, zeg ik. “Nog aan het werk met dit mooie weer?”

“Goedemiddag”, antwoordt ze. “Ik werk aan ons nieuwe INFOODMATION-project, waarin we onderzoek doen naar de invloed van media op onze voedselkeuzes. We zijn net gestart, dus er is nog veel te doen.”

We willen begrijpen hoe media, zoals tv-reclames en sociale media, een rol spelen in wat we eten en hoe we over voedsel denken

“Oh”, zeg ik. “Kun je vertellen waar je druk mee bent?”

“Natuurlijk”, zegt ze enthousiast. “We willen begrijpen hoe media, zoals tv-reclames en sociale media, een rol spelen in wat we eten en hoe we over voedsel denken. Veel van deze informatie is niet altijd betrouwbaar en kan onze gezondheids- en duurzaamheidskeuzes beïnvloeden.”

Gezondere keuzes maken

Ik kijk naar haar scherm en zie verschillende social media posts en advertenties voorbij komen. “Dus door te begrijpen hoe media ons voedselgedrag beïnvloeden, kunnen we gezondere keuzes maken?”, vraag ik.

“Precies”, zegt ze. “Het project richt zich op strategieën en boodschappen die door verschillende partijen worden gebruikt, zoals overheden, bedrijven en maatschappelijke groepen. We kijken hoe deze boodschappen de keuzes en gewoonten van consumenten beïnvloeden.”

“Wil je mensen ook beschermen tegen misleidende informatie”, vraag ik.

“Onwaarheden over voeding vinden ook hun weg via de media. We analyseren hoe verschillende media onze voedselkeuzes beïnvloeden en ontwikkelen nieuwe werkwijzen voor betere communicatie. Hiervoor willen we een kenniscentrum opzetten, waarin mensen toegang hebben tot nauwkeurige en betrouwbare informatie. Dit stelt mensen in staat om met vertrouwen en duidelijkheid door het complexe hedendaagse voedselweb te navigeren.”

Consumenten bewuster maken van de invloed media

“Dat klinkt goed”, zeg ik. “Wanneer kan ik de eerste resultaten verwachten?”

“We zijn net gestart met het onderzoek”, zegt de onderzoeker. “We werken samen met veel verschillende onderzoeksinstituten in Europa. We willen consumenten bewuster maken van de invloed van media op hun voedselkeuzes door educatieve programma’s en campagnes, dus daar ga je vast iets van meekrijgen.”

Terwijl ik terugdraai naar mijn tafeltje en een slokje koffie neem, besef ik hoe krachtig media zijn in hoe we over voedsel denken. Dankzij de inspanningen van mijn collega op zaterdagmiddag kunnen we later allemaal beter geïnformeerde keuzes maken.

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers