Groenten & Fruit Actueel
||
Premium

De Ecohopper

Doordeweeks bestellen mijn vrouw en ik onze boodschappen online, snel en simpel. In het weekend kopen we lekkere, verse en verhoudingsgewijs ook veel biologische of andere producten met een duurzaam etiket om uitgebreid mee te koken. Wij zijn typische ‘Ecohoppers’, consumenten die met enige regelmaat duurzame producten kopen.

Doordeweeks bestellen mijn vrouw en ik onze boodschappen online, snel en simpel. In het weekend kopen we lekkere, verse en verhoudingsgewijs ook veel biologische of andere producten met een duurzaam etiket om uitgebreid mee te koken. Wij zijn typische ‘Ecohoppers’, consumenten die met enige regelmaat duurzame producten kopen.

Waarom vertel ik dit? Je hoort en leest vaak dat consumenten alleen maar geïnteresseerd zijn in gemak en de prijs van verse groente, zoals wij dat thuis doordeweeks ook doen. Supermarkten spelen hier op in met prijsacties, voorgesneden groente en fruit of laagste prijsgaranties. Kwekers en handelaren klagen dat door de macht van de supermarktketens toegevoegde waarde niet vertaald kan worden in een ‘eerlijke’ prijs. De sterke toename van duurzame groente- en fruitconsumptie is tegengesteld aan deze trend. Uit de meest recente Monitor Duurzaam Voedsel van het Ministerie van Economische Zaken blijkt dat ondanks een daling van de totale uitgaven aan voedsel én de economische crisis in 2012 een kwart meer is uitgegeven aan duurzaam voedsel. Het marktaandeel van duurzaam AGF is in Nederland gestegen tot 6,8 procent van de totale bestedingen aan voedsel. Duurzame groente is duurder dan ‘gewone’ groente maar toch stijgt de consumptie al jaren. Bij goedkopere ‘gewone’ groente dalen de uitgaven juist licht.

Mis geen enkel topverhaal van Groenten & Fruit

Dit Premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.

Lees alle premium artikelen met eindeloze toegang

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Loop voorop in de sector met diepgaande inzichten

Beleef journalistiek van topniveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Jeroen Verheul

Jeroen Verheul

Ton van der Scheer

Ton van der Scheer

Stan Verstegen

Stan Verstegen

Peter Visser

Peter Visser

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers