Doordeweeks bestellen mijn vrouw en ik onze boodschappen online, snel en simpel. In het weekend kopen we lekkere, verse en verhoudingsgewijs ook veel biologische of andere producten met een duurzaam etiket om uitgebreid mee te koken. Wij zijn typische ‘Ecohoppers’, consumenten die met enige regelmaat duurzame producten kopen.
Waarom vertel ik dit? Je hoort en leest vaak dat consumenten alleen maar geïnteresseerd zijn in gemak en de prijs van verse groente, zoals wij dat thuis doordeweeks ook doen. Supermarkten spelen hier op in met prijsacties, voorgesneden groente en fruit of laagste prijsgaranties. Kwekers en handelaren klagen dat door de macht van de supermarktketens toegevoegde waarde niet vertaald kan worden in een ‘eerlijke’ prijs. De sterke toename van duurzame groente- en fruitconsumptie is tegengesteld aan deze trend. Uit de meest recente Monitor Duurzaam Voedsel van het Ministerie van Economische Zaken blijkt dat ondanks een daling van de totale uitgaven aan voedsel én de economische crisis in 2012 een kwart meer is uitgegeven aan duurzaam voedsel. Het marktaandeel van duurzaam AGF is in Nederland gestegen tot 6,8 procent van de totale bestedingen aan voedsel. Duurzame groente is duurder dan ‘gewone’ groente maar toch stijgt de consumptie al jaren. Bij goedkopere ‘gewone’ groente dalen de uitgaven juist licht.