Doorgaan naar artikel

Data: weten wat je niet weet

​Er is een bijzonder fenomeen, dat het Dunning-Kruger effect heet. Dit houdt in dat iemands zelfvertrouwen in zijn/haar competenties hoger is wanneer iemand relatief onwetend is ten opzichte van een echte expert.

De expert begrijpt de complexiteit beter en weet daardoor hoe ingewikkeld iets is en wat hij allemaal niet weet.

In zekere mate zie je dit ook terug in digitalisering. Hoe meer data wordt verzameld en hoe meer inzichten worden verkregen, des te vaker moeten we concluderen hoeveel zaken er zijn die we nog niet weten. Moet je eens nagaan dat er des te meer dingen zijn waarvan je niet eens weet dat je ze niet weet.

Verzamelen van data en werken met algoritmes zorgt er niet 1-2-3 voor dat je met een cocktail op het strand kan gaan liggen

Begrijp me goed, dit is geen column om te overtuigen niet van start te gaan met data, maar wees je bewust van het volgende: verzamelen van data en werken met algoritmes zorgt er niet 1-2-3 voor dat je met een cocktail op het strand kan gaan liggen. Onze ervaring is juist dat hoe meer data je verzamelt hoe meer vragen er naar boven komen.

Simpele oplossing

Dit betekent overigens zeker niet dat je niet verder komt, integendeel zelfs. Zoals Einstein het ooit zei: als ik een uur krijg om een probleem op te lossen, dan besteed ik 55 minuten aan het probleem en 5 minuten aan de oplossing. Oftewel, als je het probleem of de uitdaging maar goed begrijpt, is de oplossing vaak heel simpel.

Dus: meten is niet altijd direct het antwoord weten, maar het zorgt er wel voor dat je de juiste vragen kunt stellen.

Share this

Afbeelding
Klaas van Egmond

Teelt Engineer Expert bij Delphy

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin