Doorgaan naar artikel

Consument van de toekomst nu al gaan verleiden

Nee mevrouw, de groente en fruit staat verderop! - foto: Koos Groenewold premium

Nee mevrouw, de groente en fruit staat verderop! - foto: Koos Groenewold

Gemist, geen tijd, maar toch de moeite waard: de Powerlunch van vorige week, met als thema: Waar is de consument?

Ik had best graag aangeschoven, te gast bij Koppert en Greenport Westland Oostland, om me met alle anderen samen te verbazen: iedereen weet dat er niks gezonders is dan groente en fruit. Het is bovendien niet duur, je wordt er niet dik van en het is nog eens onwijs lekker ook. Maar bijna niemand haalt de aanbevolen dagelijkse dosis van 250 gram groente en 2 porties fruit. HOE IS DIT IN VREDESNAAM MOGELIJK?!

Het persbericht over het verloop van de Powerlunch kwam vanmorgen in mijn mailbox binnen. En een paar van de door de lucnhgasten geopperde routes wég uit deze verduivelde paradox.

Giftige pitjes?

“De tuinbouw zou meer in gesprek moeten gaan met consumenten. Zo bestaan er veel misverstanden rondom eten. Veel consumenten denken bijvoorbeeld dat pitjes van paprika’s giftig zijn en dat je komkommers moet schillen.”

Dat van die pitjes had ik eigenlijk nog nooit gehoord. Maar mij moet dan wel weer van het hart dat die pitjes wel altijd tot in de verste hoekjes van het aanrecht en de keukenvloer wegspringen. We waren toch bezig met de zaadloze paprika? Waar blijft die? Maar dit terzijde.

Op een andere manier verleiden

“De tuinbouw moet veel meer aansluiten op de belevingswereld van de consument”, vat Jolanda Heistek van Greenport Westland Oostland nog maar eens samen. “Om bewust gezonder te eten, moet de tuinbouw de consument op een andere manier verleiden”

Tja. ‘De consument’. Die bestaat niet hè, net zo min als dat dé vrouw bestaat (weten we sinds Maarten ’t Hart in 1984 onder die titel een boek schreef) of dé Nederlander (door toen nog prinses Maxima in een roemruchte redevoering in 2007 afgeserveerd).

En ‘verleiden’. Dat doe je doorgaans met iets dat het slachtoffer van de verleiding eigenlijk niet mag hebben. Feitelijk niet iets dat we nu al met groente en fruit doen.

‘Op een andere manier’ klopt dan in elk geval wel. Hoe kunnen tuinders en groenteverkopers hun klanten op geheel nieuwe manieren verleiden om zich keer op keer weer geheel tegen hun zin toch te buiten te laten gaan aan groente? Een klein stukje verder in het persbericht staat misschien een aanloopje naar het antwoord.

Nationaal Groente en Fruit Congres

Verderop in dat persbericht tussen de andere activiteiten van die (dus al afgelopen) Dutch Agri Food Week: een seminar van studenten van Inholland over 3D-geprint voedsel. Daar kun je van alles mee! Noem het science fiction, ik zie dan toch ineens wilde mogelijkheden bijvoorbeeld voor een ’s avonds spontaan geprinte bak groentesnakcs voor bij een biertje. Een kwestie van goed voorprogrammeren en het is even schandalig lekker als ook griezelig gezond. De tuinbouw levert de gewenste vitaminerijke grondstof wel.

Laat ons het er over twee weken op het Nationaal Groente en Fruit Congres “Bent u de teler van de toekomst?” samen bij de koffie of bij het warm buffet en een biertje maar eens wat nader over hebben. Zonder wilde ideeën geen innovatie.

Delen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin