Conference-promotie Duitsland met wisselend resultaat

03-02-2017 | Laatste update op 03-08 | |
Conference-promotie in Duitse supermarkt
Conference-promotie in Duitse supermarkt

Waar de Duitse vraag naar Conference dit jaar fors is, hadden de promotie-activiteiten in 2016 van Nederland en België op de Duitse markt wisselende resultaten.

Dat blijkt uit een verslag van het vierde promotiejaar dat België en Nederland doen voor Conference op de Duitse markt. In dat laatste campagnejaar is de exportstijging vanuit België opvallend, terwijl de export vanuit Nederland juist daalde. Onderzoekers spreken over mogelijke verschillen in prijs, waardoor goedkopere Conference meer kon worden geëxporteerd.

Netwerk van exporteurs bij Duitse retailers

Ook kan het liggen aan het netwerk dat Belgische en Nederlandse exporteurs hebben bij Duitse retailers. De stijging in Duitse consumptie na de driejarige Conference-campagne van 2012- 2015 was 7,1% en zette door in 2016, maar deze was bij lange na niet voldoende om de gevolgen van de Russische boycot op te vangen.

Groter gebied

In tegenstelling tot de eerste 3 campagnejaren is het gebied waar de ’tastings’ (proeverijen) werden geplaatst niet alleen beperkt tot Nordrhein-Westfalen, maar verspreid over geheel Duitsland. Het merendeel van de tastings is gehouden in Nordrhein-Westfalen en Rheinland-Pfalz (72%).

De overige tastings hebben plaatsgevonden rond Hamburg (12%), Berlijn (9%) en in Beieren (7%). Deze uitbreiding van de regio’s is bewust gekozen in de dichtst bevolkte gebieden, op verzoek van verscheidene supermarktketens; die rollen hun promotiecampagnes in de regel landelijk uit en ze beperken die niet tot de regio Nordrhein-Westfalen.

Planning van campagne is lastig

Uit het rapport blijkt verder dat de campagne bewerkelijk is om te organiseren. Het GroentenFruitbureau heeft veel ondersteuning gegeven aan het uitvoerende bureau met een budgetoverschrijding tot gevolg. Zo bleek het niet mogelijk het aantal geplande proeverijen uit te voeren en advertenties te plaatsen in de supermarktbladen. Dat had te maken met lastige planning en bereidheid bij supermarkten.

Verheul
Jeroen Verheul redacteur
Meer over


Beheer