BÖWL: Duitse consument blijft trouw aan bio

28-07 | |
Foto: Canva
Foto: Canva

In de eerste vijf maanden van dit jaar hebben Duitse consumenten zo’n 35% meer uitgeven aan biologische versproducten dan in dezelfde periode van 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie.

Dat heeft de koepelorganisatie BÖWL, de belangenbehartiger van de biologische landbouw en voedingsindustrie in Duitsland, bekendgemaakt tijdens de Biofach in Neurenberg.

De omzet in de levensmiddelenhandel loopt over het algemeen terug, maar de biologische markt toont zich volgens BÖWL robuust. Dit ondanks de economische tegenwind, de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en de pandemie en juist vanwege de steeds meer merkbare gevolgen van klimaatverandering en teruglopende biodiversiteit.

Prijsverschil met gangbaar kleiner

Het niveau van consumentenprijzen voor biologische versproducten lag in de eerste helft van dit jaar 5,2% hoger ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Biologische producten zijn daarmee minder snel in prijs gestegen dan gangbare producten. Bij gangbare producten was sprake van een prijsstijging van 8%. Het prijsverschil tussen gangbaar en bio is dus kleiner geworden.

“De biologische markt toont zich betrouwbaar in moeilijke tijden”, zo geeft BÖWL-directeur Peter Röhrig aan, “Kortere paden in toeleveringsketens en geen afhankelijkheid van dure en moeilijk toegankelijke stikstofhoudende minerale meststoffen in de biologische teelt zorgen voor de stabiliteit van de biologische markt”, aldus Röhrig. Zijn organisatie roept de Duitse landbouwminister Özdemir op de ontwikkeling van de biologische sector verder te stimuleren. Bijvoorbeeld door het aandeel bio in het foodservice-kanaal te stimuleren. Dat ligt nu nog onder de 2%.

Willem Veldman
Jan Willem Veldman redacteur Food&Agribusiness

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.



Beheer