Doorgaan naar artikel

Supers maken biotomaat winstgevend, peer dik verlies

Supermarkten hebben in 2021 een einde gemaakt aan negatieve marges op biologische tomaten, bij peren steeg het verlies.

Dat blijkt uit margeberekeningen in de Agro-Nutrimonitor, ontwikkeld door Wageningen Economic Research in opdracht van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). Deze is zojuist uitgebracht, maar belicht niet de recente kostenstijgingen in de keten voor energie en grond- en hulpstoffen.

Over de jaren 2018 tot en met 2021 keken onderzoekers vooral naar verschillen tussen gangbaar en biologisch. In een boodschappenmandje van zeven producten namen zij tomaat en peren mee.

Het is het derde jaar dat dit marge-onderzoek wordt uitgevoerd en dit jaar voor het eerst zonder groente uit de vollegrondsteelt. De margeverdeling voor groente en fruit is beperkt gewijzigd ten opzichte van eerdere onderzoekers, concluderen de onderzoekers.

In het hoofdrapport schrijven de onderzoekers over gemiddelden van 2018 tot en met 2020. Daar is nog een negatieve supermarktmarges bij tomaat en peren te zien die afwijkt van die van biologische uien en aardappelen. Hierbij is op te merken dat 2021 niet is meegenomen. De gegevens waarbij biologische tomaten in 2021 niet meer verliesgevend zijn, staan in de achtergrondrapportage van de Agro-Nutrimonitor wel vermeld. Biologische tomaten halen daarin een positieve marge bij supermarkten van 6%. Biologische peren hebben voor supermarkten een opgelopen negatieve marge van 33%.

De druk op de marge bij supermarkten betekent niet dat biologische telers ook druk ervaren. Het lijkt erop dat nog steeds voor de meerkosten bij teelt wordt betaald in de biologische keten.

Gunstige marges telers

De onderzoekers namen het eerste coronajaar 2020 mee in de berekening voor deze AgroNutrimonitor. Voor tomaten en peren zijn de nettomarges voor telers in die periode van 2018 tot en met 2020 gunstig.

Met 12% voor peren en 20% voor tomaten (2018-2020) is de nettomarge voor telers groter dan voor supermarkten en tussenhandel. Supermarkten hadden een nettomarge van 3% op gangbare peren en 9% op gangbare tomaten. Bij gangbare groente en fruit wordt bedoeld On the Way to PlanetProof.

Aankopen blijven achter

De Nederlandse verkopen van biologisch blijven achter. Consumenten kopen minder biologisch als het gangbare product een On the Way to PlanetProof-keurmerk heeft. Ook verwachten ze een superieur product als ze meer betalen, bijvoorbeeld een betere smaak. Daarnaast is bij een deel van de consumenten het vertrouwen in informatie over de meerwaarde voor het milieu mogelijk te laag, om vast voor biologisch te kiezen.

 

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin