Doorgaan naar artikel

BelOrta: ongekend aantal uitdagingen aan afzet 2022

Hoe gaat coöperatie BelOrta de kostenstijgingen en uitdagingen te lijf in 2022? Kosten zullen doorgerekend moeten worden. Op de klok zal een hogere prijs tot stand moeten komen voor telers.

BelOrta haalde met een productomzet van 497 miljoen euro in 2021 haar hoogste omzet ooit, maar de blik is nu vooral naar voren gericht. Er komt veel op de telers en veiling af. BelOrta-directeur Phillippe Appeltans {Embedded Content XMS}somt de uitdagingen op: stijgende kosten voor energie en logistiek, voor personeel en grondstoffen.

Er is de boycot van Wit-Rusland dit jaar, covidmaatregelen zullen niet weg zijn in 2022, en er komt – na uitstel – een brexitcontrole op de sector af. Verder zijn er extra duurzaamheidseisen van klanten en veranderende retailmodellen. “Het belooft een uitdagend jaar te worden. We zijn optimistisch ingesteld in België, maar er is zeker kommernis over de samenloop van deze zaken. Daar hebben we een uitdrukking voor met ‘du jamais vu’, dat betekent dat we zo’n samenloop nog nooit eerder gezien hebben.”

Koper betaalt voor hogere kosten

De hogere kosten worden niet doorgerekend in een hogere veilcommissie voor de leden, de kostenstijging voor verpakking en transport worden doorgerekend aan de markt. Daarnaast zijn er ook de stijgende loonkosten. Appeltans: “In België kennen we nog de automatische loonindexatie. Het zal een slok op een borrel zijn, maar we proberen er met de telers en klanten goed uit te komen.”
De gestegen kosten voor telers worden niet in een extra heffing neergelegd bij de kopers. Een hogere prijs zal door vraag en aanbod moeten ontstaan. “We zien nu dat de prijzen van vruchtgroenten hoger zijn. We hopen dat we dit weten handhaven en dat het voldoende zal zijn.” Voor BelOrta blijft het stelsel van klok, daghandeling en bemiddeling ongewijzigd. “We gaan onze commerciële strategie niet aanpassen, die moet je aanhouden en niet meedraaien met de wind. Misschien dat we het juist sterker handhaven.”

Is het niet juist aantrekkelijk meer vast te leggen in bemiddeling?

“Of juist niet. Als je onzekerheid hebt over je kostprijs, is het dan verstandig meer vast te leggen met bemiddelingsprijzen? Onze commerciële mensen zullen beoordelen of de ene of de andere richting verstandig is om de hoogste prijs te realiseren, zonder overigens de klanten in hun hemd te zetten.”

Hoe gaat het met de Nederlandse belangstelling voor uw veiling. Ziet u nieuwkomers dit jaar?

“We hebben een vrij trouwe producentenpopulatie. Dat geldt ook voor het koperspubliek. Dat is ook bewust, we willen evolutie, geen revolutie. Als Nederlandse producenten tevreden zijn en ook de Nederlandse kopers, dan is dat de juiste aanpak.”

{PageBreak}

Wat verwacht u van ontwikkelingen in Nederland. Bij vollegrond vertrokken veel telers van The Greenery. Houdt u rekening met meer kopers uit Nederland?

“O, dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Ik moet zeggen dat we met Nederlandse handelshuizen en coöperaties goede contacten hebben. Of dit zich zal vertalen in meer of andere vraag, gaan we zien als het seizoen aanbreekt.”

Al die kostenstijgingen, lokken die niet een nieuwe schaalvergroting uit, bent u van plan nog verder te fuseren?

“Schaalvergroting is geen doel. Het apparaat moet niet te groot worden. Je moet het goede contact niet verliezen. Dat optimum kun je niet blijven doorschuiven. Anderzijds, als zich opportuniteiten zouden toedienen, dan gaan we dat met de nodige aandacht bestuderen. We bestaan volgend jaar 10 jaar, en onze eerste intentie is op eigen kracht groeien in schaal en diepte. We hebben niet de ambitie de grootste te zijn, wel de meest toonaangevende.”

{PageBreak}

U was een jaar geleden wel in de race om met Fruitveiling Zuid-Limburg te praten.

“Als er opportuniteiten zich voordoen, zullen we die zeker bestuderen. Feit is dat FruitMasters de fusie is aangegaan en met hen werken we goed samen in European Fruit Cooperation (EFC).”

Er speelt nu niets dus?

“Nee, zoals ik zei willen we op eigen kracht groeien, maar een situatie kan in een halfjaar ook anders zijn.”

U schrijft dat u toenemende concurrentie voelt uit Oost-Europa in vruchtgroente. Is dat op de Duitse markt?

“Ja, op de Duitse markt merken we dat ze naast Zuid-Europa in bepaalde periodes van het jaar wegen in de markt. Dat geldt voor paprika, courgette en aubergine.”

U verwacht meer van vernieuwingen in het assortiment. Is uw pijplijn gevulder dan andere jaren?

“Elk jaar streven we naar vernieuwingen, maar we bekijken zaken nu in ons een ‘new product development team. Zij onderzoeken of een vernieuwing een echte vernieuwing is. Klopt het teelttechnisch, markttechnisch? Ze bekijken het multidisciplinair. Dat is een vernieuwende kijk. Vroeger waren vernieuwingen vaak zaadhuisgedreven, of kwam er een specifieke vraag uit de markt. De pijplijn is misschien niet voller dan anders, maar is gevuld met beloftevoller zaken dan anders.”

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin