Armpje drukken

11-03-2011 | |
de Snoo
Esther de Snoo redacteur ondernemen
Armpje drukken

’Even doorbijten, geen armpje drukken, maar het gezamenlijk doen!’

Dat zei Loek Hermans tijdens zijn eerste optreden als voorzitter van de Greenports Nederland. Hij maakte zijn publieke entree op de voorjaarsconferentie van Greenports Nederland en toonde zich ambitieus en daadkrachtig. Want de stuurgroepleden van Greenport Nederland riepen tijdens de bijeenkomst de sector op haast te maken met de ketenbrede aanpak die de tuinbouw duidelijk op de politieke en internationale kaart moet gaan zetten.

Op zich geen verrassende koers, maar het doet wel goed dat er op deze wijze en op dit politieke niveau een visie over de sector wordt uitgestrooid. Initiatiefnemer van Greenport Nederland Sjaak van der Tak heeft veel baanbrekend werk hiervoor verricht en dat is op zich een pluim waard. Hij benadrukte eveneens dat de sector alles in huis heeft om politiek en internationaal tot zijn recht te komen. Een sterke Greenportsorganisatie staat er, de koppeling tussen de mainsectoren komt van de grond en sterke tuinbouwondernemers zijn er ook genoeg.

Het enige wat de sector in de weg staat om verder uit te groeien, is de onderlinge verdeeldheid. Hierdoor lukt het maar niet om als sector één geluid af te geven naar de politiek en op de internationale markt.

Geen wonder dus dat samenwerking het eerste is waar ook Hermans op aandringt tijdens zijn eerste publieke optreden. ‘Denken en doen!’ is immers de slogan van de Greenports. Het zou de redding zijn voor de sector als het deze overkoepelende organisatie lukt om de met enige regelmaat over straat rollende belangenbehartigers op één lijn te krijgen. Het is de hoogste tijd voor frisse voormannen en -vrouwen die over hun schaduw heen kunnen stappen, het armpje drukken achterwege laten en zich focussen op de inhoud en de toekomst. Want dat een dergelijke oproep keer op keer nodig is, is toch ook een beetje beschamend en de tuinbouw onwaardig.



Beheer