Anita Scholte op Reimer (AH): ‘Cruciale rol voor consument in onze duurzaamheidsstrategie’

12-07 | |
Anita Scholte op Reimer is directeur duurzaamheid en kwaliteit bij Albert Heijn. Zij is verantwoordelijk voor het duurzame beleid van de supermarkt. - Foto: Albert Heijn
Anita Scholte op Reimer is directeur duurzaamheid en kwaliteit bij Albert Heijn. Zij is verantwoordelijk voor het duurzame beleid van de supermarkt. - Foto: Albert Heijn

Duurzaamheid staat bij steeds meer consumenten op het menu. Ook steeds meer bedrijven perken hun klimaatvoetprint in. Een speciale categorie bedrijven heeft niet alleen te maken het inperken van de eigen impact, maar ook bij de klant.

Albert Heijn zet zich in om zes miljoen borden per dag te verduurzamen. Anita Scholte op Reimer is directeur kwaliteit en duurzaamheid bij de supermarkt: “Wij willen als Albert Heijn nog een keer 135 jaar door, dat kan alleen als we nu samen een beweging maken richting meer duurzaam.”

Anita Scholte op Reimer is nu zestien jaar actief bij Albert Heijn en werkt als directeur duurzaamheid & kwaliteit aan de duurzaamheidsvisie van de supermarkt. Ze vermeldt direct dat ze dat zeker niet alleen doet, het is een beweging vanuit het hele bedrijf, maar ze denkt dat zij er wel het meest over praat. Dat de supermarkt bezig is met het verduurzamen van haar eigen processen en het winkelassortiment blijft niet onopgemerkt. Afgelopen jaar werd de keten voor de zesde keer tot duurzaamste supermarkt verkozen door de consument in de Sustainable Brand Index.

Wat is de grootste stap die AH het afgelopen jaar heeft gemaakt als het gaat om duurzaamheid?

“Ik vind het moeilijk om te kiezen maar als dat echt moet zou ik zeggen dat ‘Beter voor Natuur & Boer-programma’s’ wel een van de grootste en impactvolle stappen is. We zijn al sinds 2017 met het eerste Koe Natuur Boer programma bezig en hebben vorig jaar nieuwe programma’s aangekondigd en nu zie je de eerste producten ook in de schappen verschijnen. Met dit programma maken we het voor de consument makkelijker om de duurzame keuze te maken en geven de boer de mogelijkheid om bijvoorbeeld hun CO2-voetafdruk te verkleinen. Dat terwijl ze een eerlijke boterham verdienen omdat ze in het programma een meerprijs krijgen voor hun producten. We zijn nu al jaren bezig met deze Beter Voor Natuur en Boer programma’s op een goede manier neer te zetten en nu zie je dat echt terug in de winkels. Dit programma is ook bedoeld om de waarde van ons voedsel beter te herkennen, evenals de waardering voor de makers.”

Waar kan AH zijn strategie nog verbeteren en nog slagen maken?

“Ik denk dat we het op gebied van Nederlandse producten al heel goed doen. Maar op producten van verder weg hebben wij iets minder direct zicht. Ongeveer 50% van ons AGF komt uit Nederland, dat betekent dat de andere helft van over de grens komt. Daarom zijn we onlangs een samenwerking met het WNF gestart. Het is moeilijker om in je eentje ketens in het buitenland te veranderen. Met het WNF gaan wij kijken hoe we bijvoorbeeld onze visketens kunnen verduurzamen en ontbossing tegen kunnen gaan. We kunnen met onze gezamenlijke kennis de ecologische voetafdruk beter in kaart brengen en dan een plan van aanpak maken om deze voetafdruk te halveren in 2030. Daar zijn wij op dit moment mee bezig en dat is iets waar we in de toekomst nog veel meer stappen gaan zetten.”

Is het voor AH rendabel om deze duurzaamheidsinvesteringen te doen?

“We moeten versnellen naar die duurzame samenleving. Hoe zet je je samenwerkingen en energie in om als bedrijf nog eens 135 jaar te kunnen bestaan? Dat geldt ook voor iedere partij waarmee wij samenwerken, onze boeren moeten ook nog 135 jaar met ons doorkunnen. Daar zetten wij ons voor in. Het is gewoon een heel lange reis en de investeringen lopen daar gewoon in mee.”

Lees verder onder de foto

Albert Heijn is bezig met het verduurzamen van zijn eigen processen. Foto: Albert Heijn
Albert Heijn is bezig met het verduurzamen van zijn eigen processen. Foto: Albert Heijn

Hoe zorgen jullie ervoor dat consumenten ook de duurzamere producten kiezen, in plaats van de goedkoopste optie?

“Uiteindelijk is het de bedoeling dat de duurzaamste optie ook een makkelijke optie is en bereikbaar is voor iedereen. Dat proberen we al te doen met onze prijsfavorieten en door ook de duurzame producten in de bonus te zetten. Ook voor mensen met een kleinere portemonnee wordt het dan makkelijker om de duurzame keuze te maken.

Wat we op dit moment doen met bijvoorbeeld een programma als Beter voor Natuur & Boer is de bodem verhogen. De minder duurzame opties vervangen we voor gecertificeerde producten, zoals die in ons eigen programma. Maar we gaan ook verder dan dat. Ons hele assortiment koffie is nu UTZ gecertifieerd maar we blijven kijken of dat niet nog beter kan. Ik moet zeggen dat ik onze winkels al heel duurzaam vind, maar we kunnen en moeten altijd stappen blijven maken. Het is een reis die nooit af is.”

Jullie zijn voor de zesde keer verkozen tot de duurzaamste supermarkt door de Nederlandse consument, wat betekent dit voor AH?

“Het laat zien dat wat wij doen als supermarkt worden gewaardeerd door de consument en dat wij op de goede weg zijn. AH neemt veel stappen en ik snap ook wel dat de gemiddelde consument niet alles weet. Die lezen niet ons duurzaamheidsverslag, maar blijkbaar komen onze stappen wel over bij onze klanten, maar ook bij andere consumenten die niet altijd voor ons kiezen. Dat vind ik zo mooi aan een prijs als de Sustainable Brand Index, we zijn niet alleen gekozen door Nederlanders die boodschappen bij ons doen, maar door alle consumenten. Ik vind het voornamelijk belangrijk dat Albert Heijn wordt gezien als een koploper bij de consument en dat wij ook andere supermarkten kunnen inspireren om het beter te doen.”

Wat is de rol van de consument in de duurzaamheidsstrategie van AH?

“Onze klant is onderdeel van onze keten. Het begint niet bij de boer en eindigt bij onze kassa’s. De keten is lang en breed en iedereen speelt daarin een rol, ook de consument. Misschien hebben zij wel de cruciaalste rol.

Er is ook gedragsverandering nodig

Wij proberen de klant te stimuleren om duurzamere keuzes te maken door onze acties en een goed assortiment. Maar er is ook een gedragsverandering nodig en dat proberen wij aan te wakkeren door bijvoorbeeld van de klant te vragen dat zij hun eigen verszakjes meenemen. We moeten consumenten helpen om voedselverspilling tegen te gaan en helpen wennen aan ons verpakkingsvrije concept. Het moet straks gewoon heel normaal zijn dat je een verszakje en een paar potjes meeneemt in je boodschappentas.”

Hilhorst
Alieke Hilhorst redacteur Food&Agribusiness

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.



Beheer