‘Als íémand van kasvanille een succes kan maken…’

14-01 | Laatste update op 08-07 | |
van der Scheer
Ton van der Scheer Redacteur
Rob Baan en zijn nieuwe troetelkindje, de in zijn Nederlandse kassen geteelde vanillepeul. - Foto: Koppert Cress
Rob Baan en zijn nieuwe troetelkindje, de in zijn Nederlandse kassen geteelde vanillepeul. - Foto: Koppert Cress

Koppert Cress lost de belofte in van lang Wagenings onderzoek naar vanille in Nederlandse kassen.

Deze week was het er dan toch ineens, nu te bestellen, volgende maand geleverd. Na jaren van proeven in de Bleiswijkse kassen van Wageningen UR en nog veel langere jaren van speculeren over de marktkansen van vanille (eerste haalbaarheidsonderzoek al in 2004!), kopt Rob Baan hem in.

Dat klinkt eenvoudig. Maar de andere bedrijven die in 2016 al een consortium voor de teelt van ‘nedervanille’ vormden, waaronder twee van de grootste tomatenbedrijven van Nederland, zullen kunnen beamen dat teelt en afzet van zo’n tropisch product niet zomaar een inkoppertje ís. Het duurt altijd langer en kost altijd meer moeite om niet alleen de teelt in de vingers te krijgen, maar ook de markt in handen te nemen.

Focus op de internationale horeca

Vooral voor dat laatste had Koppert Cress natuurlijk ook de beste papieren. In 2020 leek juist die focus op de internationale horeca het Westlandse tuinbouwbedrijf nog de das om te doen. De coronacrisis trof Rob Baan en de zijnen midscheeps. Het bedrijf zou een te eenzijdige afzetstrategie hebben, luidde hier en daar de kritiek. Alsof ook voor een deel aan de leiband van de supermarkten te gaan lopen het bedrijf robuuster zou hebben gemaakt.

Creatief, exclusief en gastronomisch

Robuust is sowieso niet het eerste waar je aan denkt bij Koppert Cress. Wel creatief, exclusief en gastronomisch. Natuurlijk valt nu bij Koppert Cress niet de term nedervanille – alsof het het broertje van nederwiet zou zijn. Welnee, in het persbericht spreken Rob Baan en meesterpatissier Hidde de Branander alleen maar van smaak en kwaliteit, die juist voor de vanille uit de kassen van Koppert Cress gegarandeerd top is.

Vertrouwen in strategie

Al in september van dat eerste schijnbaar rampzalige coronajaar won Rob Baan alsnog de prijs Agrarisch Ondernemer 2020. Het bedrijf ging dwars door die crisis heen gewoon door met het ondersteunen van innovatieve startups zoals de drones van Pats en onlangs weer de klimaatneutrale kas van BBBLS. Rabo Investments liet zien vertrouwen te hebben in de toekomststrategie van Baans onderneming en kocht er vorige week een belang in. En geef ze eens ongelijk.

Foto: WUR

Foto: WUR



Beheer