Doorgaan naar artikel

Albert Heijn scherpt duurzaamheidsmissie aan

Supermarktketen Albert Heijn scherpt zijn duurzaamheidsmissie aan naar: samen beter eten bereikbaar maken, voor iedereen.

De grootste supermarkt van Nederland publiceert vandaag een missieverslag met daarbij toelichting op de genomen duurzame stappen van het afgelopen jaar en een vooruitblik naar dit jaar.

De supermarktketen zegt grote en kleine stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid, gezonde voeding en ketentransparantie. AH scherpt daarin de missie aan: van samen op weg naar beter eten naar samen beter eten bereikbaar maken, voor iedereen.

Dit wil AH doen door verder uit te breiden, zodat iedereen toegang heeft tot de supermarkt. Daarnaast wil het bedrijf de producten betaalbaar houden en gezonde keuzes makkelijker maken.

Afname voedselverspilling

Het afgelopen jaar zette AH hiertoe al stappen. De voedselverspilling is afgenomen naar 4,9 ton per € 1 miljoen verkocht voedsel. In 2020 was dit nog 5,2 ton. Dit is volgens het bedrijf mede te danken aan het gelanceerde programma ‘Brood van gisteren’. Brood is het meest verspilde voedingsmiddel in Nederland.

De CO2-uitstoot van eigen winkels is met 92,3% teruggedrongen ten opzichte van 2018. In 2022 wil AH de eigen bedrijfsvoering klimaatneutraal hebben.

In 2022 gaat het bedrijf meer inzetten op het uitbreiden van het plantaardige assortiment en de eiwittransitie versnellen. Ook wordt het Beter voor Natuur & Boer-programma verder uitgebreid. Dit jaar kunnen consumenten ook de eerste varkensvleesproducten met dit label verwachten.

Kritiek op uitstoot

Hoewel AH door consumenten tot meest duurzame supermarkt is uitgeroepen in de Sustainable Brand Index, is er ook veel kritiek op de supermarkt.

Zo doet AH volgens Milieudefensie niet genoeg om de uitstoot in de toeleveringsketen in te perken. Vaak wordt de eigen bedrijfsvoering uitvoerig gedekt, maar wordt over leveranciers en producenten geen woord gerept, zegt de milieuorganisatie. Milieudefensie riep daarom Ahold, en in het bijzonder Albert Heijn en 28 andere grote bedrijven op om een klimaatplan te maken voor hun toeleveringsketen.

Biologisch

Ook op biologisch profileert AH zich steeds meer. Eind 2021 kwam de keten met een premium abonnement waarmee klanten 10% korting krijgen op biologische producten. Daarnaast groeide het assortiment eigen merk naar 588 en met A-merken 1400 producten.

De supermarkt heeft hiermee naar eigen zeggen de meeste biologische keuzes voor de consument. Vooral in de zuivel is meer huismerk biologisch te vinden, 11,4% van het schap is daar bio. Het aandeel biologisch groenten en aardappelen groeide van 9,1 naar 9,6%.

Share this

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

redacteur Food&Agribusiness

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin