Doorgaan naar artikel

Ahold Delhaize: Inkoop AGF anders door klimaatrisico’s

Supermarktconcern Ahold Delhaize minimaliseert risico’s op lege AGF-schappen met een aantal maatregelen in de aanvoerketen.

Ahold Delhaize laat periodiek risico-onderzoek uitvoeren op vooral de aanvoerketen voor versproducten. Die is het meest kwetsbaar voor zaken als klimaatverandering en extreem weer. Tijdens deze groentenkrapte lijken de schappen bij Albert Heijn onaangedaan.

Nieuwe rassen en andere teeltlocaties

De moederorganisatie van Albert Heijn in Nederland en Delhaize in België geeft in het jaarverslag inzicht in de wijzigingen in de groenten- en fruitketen. Zo hebben telers van Ahold Delhaize geïnvesteerd in nieuwe rassen tomaten en komkommers en bladgroenten om extremere temperaturen en droogtes te weerstaan.

Ook kan dat betekenen dat productiegebieden zijn verlaten om op hogere hoogtes te telen en zo hoge risico’s op extreme temperaturen te ontlopen. Daarbij hoort ook een grotere focus op teelt in kassen, waar teeltrisico’s verminderd kunnen worden.

Lees ook: Supers halen nog noodgrepen uit in groentenschap

Breed netwerk leveranciers

Op het niveau van de winkelketens (zoals Albert Heijn) wordt zoveel mogelijk gewerkt met een breed netwerk van telers en leveranciers in verschillende teeltgebieden. Dat doet Albert Heijn in overleg met vaste partners als Bakker Barendrecht.

Het Belgische Delhaize is juist ook in directe samenwerking met deze leverancier gestapt. Het leidt voor de Belgische supermarktketen uit de Ahold Delhaize-stal tot meer leveringszekerheid met een kleiner risico op tekorten.

In Spanje zien we telers hun teelten verschuiven van bekende gebieden als Murcia naar meer noordelijke regio’s

In Spanje heeft Ahold Delhaize ook teeltgebieden verlaten om reden van waterbeschikbaarheid. “In Spanje zien we telers hun teelten verschuiven van bekende gebieden als Murcia naar meer noordelijke regio’s, waar meer water beschikbaar is door de aanwezigheid van bergen.”

Omzet- en winstgroei Ahold Delhaize

Ahold Delhaize boekte over heel 2022 een omzet van € 87 miljard, ruim 15% meer dan 2021. Onder de streep hield Ahold Delhaize € 2,5 miljard over, tegen € 2,2 miljard in 2021. Met name in de Verenigde Staten verkocht het bedrijf meer. Daarbij waren de winstmarges groter dan in Europa.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin