Doorgaan naar artikel

AH scherpt AGF-schap aan; aardbeien lekkerst getest

In de campagne ‘Het lekkerste groente en fruit’ laat Albert Heijn zien waar ze op wil scoren: ketenverkorting, met versheid en smaak. AH claimt verder ‘lekkerst getest’ op aardbeien na onderzoek bij grote Nederlandse supermarkten.

De campagne richt de aandacht vooral op seizoensproducten en producten als tomaten, blauwe bessen, frambozen en verschillende soorten snoepgroente. Medewerkers zijn in aanloop naar deze periode extra opgeleid ‘om met zorg en kunde de versheid te waarborgen en klanten van advies te voorzien’, stelt AH. Ook voeren zij in de winkels meerdere keren per dag kwaliteitscontroles uit. Dat doen AGF-managers in andere winkels overigens ook. De keten voor aardbeien is verkort, zodat deze ruim een dag eerder in het schap liggen, stelt AH.

Smaaktest aardbeien

De campagne draait om een flinke hoeveelheid vers-aanbiedingen en aandacht voor het assortiment door onder meer een claim op de lekkerste aardbei. In testcentrum Het Smaakhuis werd recent een smaaktest uitgevoerd onder 153 gebruikers van aardbeien. Het zijn ‘vergelijkbare’ aardbeien van Albert Heijn, Jumbo, PLUS en Lidl. De producten zijn in wisselende volgorde geproefd om volgorde-effecten uit te sluiten, zo stelt uitvoerder Normec Sensory. Het onderzoeksinstituut wilde het onderzoek niet nader toelichten. Albert Heijn laat wel weten. “De test is gedaan middels een steekproef uit ons assortiment, dat verschillende rassen bevat. Daarnaast zijn op dezelfde wijze aardbeien getest van Jumbo, Lidl en Plus. De test is uitgevoerd door Normec, een gerenommeerd en gecertificeerd testbureau.”

Op zowel totaaloordeel als totale smaak scoort AH hoger dan de andere producten. Ook op de aspecten zoetheid, versheid en nasmaak scoort AH beter dan de overige producten. Omdat AH op zowel totaaloordeel als totale smaak hoger scoort dan de overige producten is een claim als ‘beste getest’ en/of ‘lekkerste getest’ mogelijk, stelt de marktleider.

Proeverij en vernieuwing

AH laat klanten tijdens de campagne aardbeien proeven, net als de sweet cherry-tomaten. Deze tomaten zijn een uitbreiding van het assortiment dit seizoen. Een gele en rode variant in een verpakking.

De marktleider liet voorheen leveranciers nieuwe producten pitchen op een speciale dag voor noviteiten, maar dat gebeurt al enkele jaren niet meer. De keten heeft via haar exclusieve leverancier Bakker Barendrecht genoeg inzicht in vernieuwingen op de markt.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin