Groenten & Fruit Actueel
||

AH: overheid blijft achter in promoten groente

De overheid is te passief in het oppakken van de rol als voorvechter van een gezonder dieet. Dat stelde gistermiddag Frank Loos van Albert Heijn op het Nationaal Groente en Fruit Congres in Gorinchem.

Laatst geüpdatet:

Frank Loos (category manager groente AH) op het nationaal Groente en Fruit Congres in Gorinchem: Overheid kan veel meer doen aan verhogen groenteconsumptie. - Foto: Koos Groenewold

Frank Loos (category manager groente AH) op het nationaal Groente en Fruit Congres in Gorinchem: Overheid kan veel meer doen aan verhogen groenteconsumptie. – Foto: Koos Groenewold

De overheid is te passief in het oppakken van de rol als voorvechter van een gezonder dieet. Dat stelde gistermiddag Frank Loos van Albert Heijn op het Nationaal Groente en Fruit Congres in Gorinchem.

De category manager van Nederlands grootste supermarkt laat er geen twijfel over bestaan: de groentesector zelf én het verkopend kanaal moeten de consument richting meer groente sturen. “A-merken die reclame kunnen maken zijn er niet in het agf-schap en de overheid laat de rol die ze zou kunnen pakken liggen. In dat vacuüm springen wij.”

Wat via de adviezen van de Gezondheidsraad aan overheidsbeleid naar de praktijk sijpelt ziet Frank Loos als te weinig. “De consumptie van groente en fruit per hoofd van de bevolking loopt alleen maar verder terug. En als je ziet welke winst er te behalen is als we die trend keren, alleen al op het gebied van gezondheidszorg, dat zou een grotere overheidsinzet toch rechtvaardigen.”

AH wil groenteinname verdubbelen

AH heeft zich volgens Loos als ambitieus doel gesteld de groenteconsumptie van haar klanten te verdubbelen van de huidige 125 gram naar 250 gram per persoon per dag. Als voorbeeld noemt Loos de Nationale Boerenkooldag. Maar ook met het helpen van de drukke consument, bijvoorbeeld met de verspakketten. “Sinds we in september de verpakking hebben opgefrist en het aantal varianten hebben vergroot van acht naar dertien, is de omzet verdrievoudigd.”

De omzet van AH verspakketten is sinds september verdriedubbeld. - foto: Ton van der Scheer
De omzet van AH verspakketten is sinds september verdriedubbeld. – foto: Ton van der Scheer

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers