Doorgaan naar artikel

AH: meer AGF onder budgetlabel, geen graaiflatie

Supermarkten verhogen prijzen niet extra om winst op te krikken, stelt Ahold Delhaize bij bekendmaking van hogere winstcijfers in het eerste kwartaal.

Volgens topman Frans Muller maken de kwartaalcijfers van het moederbedrijf van Albert Heijn duidelijk dat supermarkten niet extra marge pakken bovenop de doorberekende kostenstijgingen. De term daarvoor is graaiflatie. In die kwartaalcijfers meldde Albert Heijn dat het aantal groente- en fruitproducten onder het budgetlabel prijsfavorieten is gestegen in de winkels. Op AH.nl staan nu ruim 30 versproducten groente en fruit met het prijslogo.

Zorgen winstgevendheid

De winstgevendheid van supermarkten in Europa staat onder druk, stelt Muller, die daarmee berichten tegenspreekt dat supermarkten de prijs extra laten stijgen. Muller: “Uit Amerika komt 75 procent van de winst, terwijl het om 65 procent van de omzet gaat. In Europa is de winstmarge 20 procent lager dan vorig jaar. Dat is een enorme deuk”, zegt Muller. “Ik maak me echt zorgen om de winstontwikkeling in Europa.”

De supermarktenbranche hoort volgens Muller niet bij die bedrijfstakken die prijzen makkelijk kunnen verhogen, gezien de ‘flinterdunne’ marges. Hij wijst daarbij ook op het grote verschil in winstgevendheid tussen supermarkten en grote leveranciers van voedingsmiddelen en verzorgingsproducten. “Dat is een compleet ander beeld. Wij maken in Europa 2,8 cent winst op de euro, dat is veel minder dan de 12 tot 20 procent winstgevendheid bij foodproducenten”, reageert hij. De onderhandelingen met grote leveranciers zijn volgens hem dan ook ‘hard’. “Wij spelen daarin een belangrijke rol om de prijs omlaag te krijgen.”

Besparingsprogramma € 1 miljard

De omzet steeg met 9,4 procent tot € 21,6 miljard. In een toelichting zegt Muller dat die toename vooral door prijsstijgingen kwam en dat de hoeveelheden verkochte producten ‘grosso modo’ daalden. Ahold Delhaize zegt de prijzen zo laag mogelijk te houden met behulp van een besparingsprogramma dat € 1 miljard aan kostenvoordelen moet opleveren. Daarnaast verbreden supermarkten van het concern hun assortiment goedkope huismerken, wat goed zou aanslaan bij klanten. Zo was de omzet hoger dan analisten in doorsnee hadden verwacht.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin