Doorgaan naar artikel

AH koopt veel meer uit bedekte teelt dan Lidl

AH bedekte teelt premium

Foto: AH

AH blijkt veel meer product uit bedekte teelt in te kopen dan Lidl. Dat blijkt uit onderzoek dat de plank mis slaat over PlanetProof.

Op de Superlijst Groen 2023 van onderzoeksbureau Questionmark wordt de groene strategie van supermarkten onderzocht. Opdrachtgevers zijn milieuorganisaties als Milieudefensie en Natuur & Milieu. Het valt op dat de conclusies over groente en fruit deels onjuist zijn.

De onderzoekers prijzen Aldi, die als enige PlanetProof-product in de schappen heeft liggen. Dan zien de onderzoekers over het hoofd dat Aldi de enige is die het logo gebruikt op de verpakking, maar dat andere supermarkten ook PlanetPoof (of gelijkwaardig inkopen), maar niet communiceren. De conclusie dat supermarkten op dit punt geen verantwoordelijkheid nemen voor verduurzaming van de Nederlandse landbouw is daarmee onjuist.

Grote verschillen inkoop

De gegevens die de onderzoekers kregen van Lidl en AH zijn wel interessant. Deze twee ketens gaven als enige twee volledige openheid op een aantal zaken als herkomst van product. Opvallend is dat Albert Heijn een groot deel (79 procent) van zijn groente en fruit betrekt uit ‘bedekte teelt’. De onderzoekers verstaan daaronder glastuinbouw, maar ook teelt onder (plastic) tunnels in Zuid-Europa. Lidl geeft juist aan dat groente en fruit grotendeels (80 procent) uit ‘open teelt’ komt. Dat zijn dus vollegrondspercelen of boomgaarden. Wat dat betekent voor duurzaamheid is niet precies duidelijk. Voor regenkappen wordt meer plastic gebruikt, maar kassen zijn op andere punten duurzamer, zoals watergebruik en middelentoepassing.

Meer buiten het seizoen

Als verklaring voor de verschillen in inkoop kijken de onderzoekers naar het assortiment. AH heeft door alle seizoenen heen meer producten in het schap, dus ook buiten de oogstseizoenen om. Zo heeft AH meer product van buiten de EU, al zijn de verschillen niet groot (27 procent bij AH en 23 procent bij Lidl). Dat aandeel staat onder druk door de belofte geen vliegtuigtransport nog toe te passen. Lidl heeft dat dit jaar toegezegd. Bij Albert Heijn is dat toegezegd voor ‘onbewerkte groente en fruit’.

Bekijk meer

Delen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin