De bestedingen aan biologische AGF groeide in het eerste halfjaar van 2025 het snelst van alle voedingsproducten, na jaren van moeizame ontwikkeling. Het lijkt de vrucht van de extra inspanning van supermarkten om meer gangbaar te vervangen door biologisch.
Bij aardappelen, groente en fruit is het aandeel biologisch door de grens van 5% gebroken. De groei van AGF is zelfs het grootst van alle voedingscategoriën. Zo steeg het aandeel het meest: van 4,7 naar 5,5%, berekenden statistiekbureau CBS en onderzoekers van Wageningen Social & Economic Research. Ter vergelijking: In 2018 lag het aandeel biologische AGF nog op 3,5%. In de tussentijd werden wel stapjes voorwaarts, maar ook achterwaarts gezet, omdat supermarkten verlieslijdende biologische producten ruimden.
Doelstelling is snel naar 10% biologisch
De groei van de categorie AGF dit jaar past bij de doelstelling van de grote supermarktpartijen om te groeien in biologisch. Zo wil Albert Heijn in 2026 een aandeel van 10% halen voor AGF. Dan moet de keten met name stappen zetten in fruit. Biologische groenten zijn de voornaamste groeifactoren voor het AGF-schap van AH. Het marktaandeel groeide de laatste jaren al van 9,0% in 2020 naar 11,5% in 2022 en 12,3% in 2023. Bij fruit was het biologische marktaandeel niet groter dan 3,6% in 2023.
Bij de grootste supermarktketens worden op de lastige categorie fruit nu toch stappen gezet richting biologisch. Jumbo heeft de gangbare schaaltjes Royal Gala omgeruild voor biologische om het omzetaandeel biologisch naar 10% te krijgen.
AH voegt dit fruitseizoen aan zijn biologische assortiment ‘kleine zoete appeltjes’ toe, ook om de doelstelling van 10% te kunnen halen in afzienbare tijd. Ook Plus meldt dat het een kilotas biologische appels verkoopt om de omzet van biologisch op te krikken. Lidl zegt biologische appels en peren toe te voegen aan het assortiment. Aldi heeft geen wijzigingen in het assortiment en voert een minimaal biologisch assortiment.