Doorgaan naar artikel

‘2.000 ton groente naar voedselbanken’

Belgische veilingen geven jaarlijks circa 2.000 ton van hun overschotten groente en fruit aan liefdadigheidsinstellingen.

Dat komt neer op iets meer dan twee promille van de totaal afgezette hoeveelheid groente en fruit. Dat blijkt uit het jaarverslag van het gezamenlijke Belgische duurzaamheidskeurmerk Responsibly Fresh. Zestig erkende instellingen halen bij de veilingen product op voor mensen in financiële nood. Dat kan oplopen tot 150 kilo per persoon per jaar. Een belangrijk deel van de overschotten valt onder de interventiebepaling.

Ook blijkt uit het rapport dat een derde van de Belgische telers aan huisverkoop doet aan consumenten, een manier om het contact met de buurt levendig te houden, schrijven de veilingen.

Duurzaamheid

Voor het duurzaamheidskeurmerk gaven meer dan 2.800 Belgische telers hun verrichtingen op 49 duurzaamheidscriteria door. Het moet een maat geven voor collectieve Belgische duurzaamheidsvorderingen.

Ruim twee jaar geleden lanceerden de Belgische groente- en fruitveilingen onder de koepel VBT het collectief duurzaamheidskeurmerk Responsibly Fresh. Samen met de producenten die bij de coöperaties aangesloten zijn, werd er gewerkt aan een lage impact, nabijheid, voedingsspaarzaamheid en biodiversiteit.

Milieu-organisaties

Voorzitter van de Belgische Boerenbond Piet Vanthemsche denkt dat het keurmerk een goede manier is om geleidelijk te verduurzamen, waar milieu-organisaties soms sneller willen. “Anders dan ngo’s en de milieubeweging die aansturen op een transitie toont VBT dat we met een transformatie stap voor stap ook tot duurzaamheid komen. Duurzaamheid is een verhaal van beetje bij beetje de lat hoger leggen om samen een indrukwekkende vooruitgang te boeken. Het is een kwestie van – zoals in het voetbal – te blijven winnen.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin