Doorgaan naar artikel

ZON weet krimp te remmen

ZON heeft in 2017 met € 286 miljoen een lichte omzetdaling geboekt van € 14 miljoen. Die daling loopt parallel aan een verdere ledenkrimp.

Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Limburgse afzetorganisatie. De omzetdaling is niet zo groot als in 2016 toen vooral weersproblemen de omzet drukten. Koninklijk ZON wil de lijn omhoog weer vinden met vernieuwingen in zijn marktbenadering en marketing. Dat moet nieuwe leden trekken.

Die weg omhoog werd in 2017 niet gevonden. Sinds 2015 is de omzet gedaald van € 330 miljoen naar € 286 miljoen. Het ledental daalde van 248 in 2016 naar 201. Gedurende 2017 hebben zich 3 nieuwe leden aangemeld en hebben 25 leden hun lidmaatschap beëindigd, waarvan 9 bedrijfsbeëindigers. Per 1 januari 2018 zijn er 2 nieuwe leden bijgekomen. ZON heeft per 1 januari 2018 201 leden.

Resultaat gunstig

Met een winst na belastingen van € 0,8 miljoen is het resultaat op het gunstige niveau van 2016. Daarin is ook het vastgoed opgenomen. Voor Fresh Park Venlo was 2017 een goed jaar. De acquisitie van nieuwe bedrijven zorgt ervoor dat Fresh Park Venlo afstevent op een 100% bezettingsgraad. In 2017 werden 2 grote nieuwbouwprojecten gestart: voor Staay-van Rijn en voor Scelta.

Bestuur en directie van ZON zijn tevreden met de ontwikkelingen in het voorbije jaar. “ZON is ervan overtuigd dat we met de huidige duale verkoopstrategie meer telers kunnen bedienen”, aldus algemeen directeur Michiel van Ginkel.

Uitbetaalprijzen en Spaans product

De afzetorganisatie claimt dat in 2017 haar uitbetaalprijzen tot de hoogste behoorden in de Benelux. ZON hanteert een duale afzetstrategie. Naast accountmanagement, waarbij telers direct gekoppeld zijn aan geselecteerde klanten, heeft de veilingklok een prominente rol in het verkoopbeleid.

Ook de samenwerking met Spaanse coöperaties groeit. Hiermee kan ZON klanten jaarrond een breed productaanbod bieden voor de klok. In 2015 startte de samenwerking met ZON. Sindsdien groeit het volume, waarbij ook het aantal klanten verder toenam. ZON evalueert met klanten en telers het afgelopen Spaanse afzetseizoen at in Nederland voor sommige glasgroenteproducten moeizaam was.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin