Doorgaan naar artikel

The Greenery ziet kansen in aubergine-niche retail

Ondanks de onzekere markt door corona en brexit zijn er goede kansen voor de graffiti-aubergine.

Dat verwacht The Greenery Growers. De afzetorganisatie maakt bekend dat haar lidbedrijf Kwekerij Van Luijk komend seizoen uitbreidt in graffiti-aubergine. Ondanks de uitdagingen dit coronajaar voor specialty-telers, was de afzet goed genoeg verlopen voor deze uitbreiding.

Groei graffiti-aubergine in supermarkt

De graffiti-aubergine is een product voor met name horeca en speciaalzaak, maar er is toegenomen vertrouwen in de supermarktafzet (retail). Afgelopen jaar heeft aubergine in de supermarktschappen een omzetgroei beleefd van 15 tot 20%. “Dat haakje willen we benutten om deze aubergine ook in het schap te krijgen”, zegt productmanager Perry Dijkhuize van The Greenery Growers.

Afgelopen seizoen lag deze aubergine ook acht weken lang bij Lidl via een vaste Lidl-leverancier. “De verkoop is toen goed gelopen, maar ik kan natuurlijk niets zeggen over nieuwe afspraken dit seizoen. Het is knokken om schapruimte. De huidige ontwikkelingen maken het voor retailers wel interessanter om dit product in het schap te leggen.”

Exclusiviteit niet bedongen

The Greenery is de enige aanbieder komend seizoen voor deze specialty. Die exclusiviteit is niet bedongen, maar Van Luijk wil nadrukkelijk specialiseren met onder meer dit ras. Dit lidbedrijf verpakt ook paarse aubergine voor Jumbo-distributiecentra, maar heeft komend seizoen de teelt van graffiti-aubergine uitgebreid op het bedrijf van 3 hectare.

Het is aan The Greenery Growers om de afzet zo goed mogelijk te laten verlopen via seizoenscontracten, weekbemiddeling en daghandel. Die mix wordt nadrukkelijk nagestreefd. Er is ook overzeese afzet, maar door corona zijn op de Amerikaanse markt contracten onder voorbehoud afgesloten.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin