Doorgaan naar artikel

Slecht begin Albert Heijn

Albert Heijn is het jaar niet best begonnen. Dat blijkt uit cijfers over het tweede kwartaal van moederbedrijf Ahold.

In totaal daalde de identieke omzet, oftewel de omzet van de langer dan een jaar bestaande winkels van Ahold Nederland met als grootste onderdeel Albert Heijn, met 1,7 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2013. De voornaamste oorzaak hiervan was dat klanten minder uitgaven.

Door het openen van nieuwe winkels bleef het marktaandeel van Albert Heijn wel stabiel en was er zelfs een lichte stijging te zien in de totale omzet van Ahold Nederland van 0,1 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2013, waardoor deze uitkwam op €2,7 miljard. Ook in het eerste kwartaal daalde de omzet van Ahold Nederland al, waardoor de identieke omzet in een half jaar tijd nu met 1,5 procent is gedaald.

Onder de cijfers van Ahold Nederland vallen naast de Nederlandse Albert Heijn-winkels, ook de Albert Heijn-winkel in België en Duitsland. Daarnaast behoren Bol.com en een aantal speciaalzaken zoals Etos tot Ahold Nederland. Naast Ahold Nederland heeft Ahold vestigingen in de Verenigde Staten en Tsjechië, die hun omzet zagen dalen. In totaal behaalde het concern een omzet van €7,4 miljard in het tweede kwartaal van dit jaar, 4 procent minder dan in dezelfde periode van 2013, of 1,1 procent minder als rekening wordt gehouden met nadelige wisselkoersen.

Supermarktketen Jumbo, qua marktaandeel tweede in Nederland na Albert Heijn, maakte woensdag haar kwartaalcijfers bekend. Hieruit bleek dat de omzet van Jumbo in het afgelopen jaar juist was toegenomen. Het concern behaalde een omzet van €2,5 miljard in de eerste helft van 2014 en zag de identieke omzet groeien met 3,4 procent.

Share this

Afbeelding
Kirsten Graumans

redacteur Boerderij en Food&Agribusiness

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin