Doorgaan naar artikel

Prijs diesel en AdBlue kan nog wat zakken

De olie- en dieselprijzen gingen deze maand weer iets omlaag. Ook de AdBlue-prijzen zakken door de dalende gasprijs.

Even opletten. Verwachting is dat het kabinet de tijdelijke korting op brandstofaccijnzen niet gaat verlengen per 1 juli. De dieselmarkt is nog altijd een dalende markt. Oktober/november vorig jaar ging er voor het eerst een flinke hap van de dieselprijs af. Diesel zakte toen ruim € 0,30 in prijs, naar € 1,32 per liter (bij levering 4.000 liter). Vanaf februari daalde de dieselprijs opnieuw lange tijd. Begin mei noteerde diesel zelfs heel even € 1,04 per liter. Daarna kwam er weer € 0,04 bij de prijs op, maar dat was vooral een prijscorrectie nadat de dieselprijs lange tijd harder daalde dan de olieprijs. De huidige dieselprijs van € 1,08 lijkt ook nog niet de bodemprijs.

De Europese olie- en dieselvoorraden zijn behoorlijk groot. Handelaren hebben in aanloop naar de boycot van Russische olie en diesel flink gehamsterd. De komende weken kan er nog een paar cent van de dieselprijs afgaan. Het contrast met vorig jaar is nu al groot. Toen werd er voor diesel € 1,46 per liter betaald. Dat blijkt uit cijfers van inkoopcollectief Farmers4all.

De huidige dieselprijzen blijven overigens niet lang op dit niveau. De verwachting is dat het kabinet de tijdelijke korting op brandstofaccijnzen niet gaat verlengen. Dat betekent dat diesel al per 1 juli € 0,10 tot € 0,12 per liter duurder wordt. Daar komt dan bovendien een nieuwe indexering bovenop.

Dieseltoeslagen deels teruggedraaid

Voor akkerbouwers en veehouders waren de lagere dieselprijzen van dit voorjaar goed nieuws. Tijdens de afgelopen oogst moesten ze nog € 0,45 tot € 0,60 per liter diesel meer betalen dan nu. Loonwerkers hebben hun dieseltoeslagen van 2022 dit voorjaar ook al deels teruggedraaid, is de verwachting van brancheorganisatie Cumela.

Niet alleen diesel is goedkoper geworden. Hetzelfde geldt voor brandstof AdBlue. De dreigende tekorten van afgelopen najaar zijn ver weg. Dit komt vooral doordat AdBlue een sterke correlatie met de gasprijs heeft en die is de afgelopen maanden alsmaar verder gedaald. Gas voor het eerstkomende kwartaal noteerde begin dit jaar € 0,75 per kuub, maar inmiddels is dit nog maar € 0,31 per kuub gas (bron: TradeGas).

Veel ‘geitenpaadjes’ met olie

Ondertussen is de mondiale oliemarkt een rustige, licht dalende markt. De prijs van een vat ruwe Brent-olie daalde afgelopen maand van $ 80,60 naar $ 76,84. De olie blijft rijkelijk vloeien en bovenop de ruime Europese voorraden is er ook gewoon voldoende aanbod. Ondanks de EU-boycot op Russische olie belandt veel van die olie via geitenpaadjes alsnog in Europa. Onder meer via landen als India of China. Maar ook het belangrijkste OPEC-lid Saoedi-Arabië roert zich in dat opzicht. Het land koopt tegen discountprijzen Russische olie in en verkoopt die olie vervolgens weer tegen normale prijzen aan Europa, merken handelaren.

Nog lichte daling olieprijs

In zo’n markt met voldoende olieaanbod zullen prijzen niet zomaar gaan stijgen. Ook al niet omdat de verwachte extra vraag naar olie uit China tegenvalt. In dit land zijn de strenge coronamaatregelen steeds meer afgebouwd, maar olieproducenten merken hier minder van dan gedacht. De ontwikkelingen op de financiële markten koelen de oliemarkt ook af. Dat heeft vooral met Amerika te maken dat met hoge inflatiecijfers en een zeer fors schuldenplafond kampt. In de VS zijn de laatste maanden bovendien enkele banken omgevallen. Die onrust drukt op de olieprijs. Zeker op de korte termijn kan de olieprijs daarom nog iets gaan zakken.

Tegenwicht komt vooral van oliekartel Opec dat opnieuw schermt met een productieverlaging. Het is echter de vraag of dat veel uit gaat maken. In januari verlaagde de Opec ook de olieproductie, maar toen had dat nauwelijks effect op de prijs. Hetzelfde geldt voor de Canadese provincie Alberta waar olieproducenten hun producties noodgedwongen beperken door de bosbranden aldaar. Ook die impact op de olieprijs zal verwaarloosbaar zijn. Brent-olie zal naar verwachting eerder iets onder de $ 75 per vat zakken.

Europese olie-import weer iets duurder

Voor Europese landen ging de dalende olieprijs dit voorjaar samen met een sterker wordende euro. Daarmee hadden ze een extra voordeel bij de import van olie. De oliehandel vindt tenslotte in dollars plaats. Medio maart stond de euro nog gelijk aan $ 1,05, maar daarna werd de euro geleidelijk meer waard. Begin mei noteerde diezelfde euro alweer $ 1,12. Die trend zette echter niet door. De afgelopen weken werd de euro weer zwakker. Een euro staat inmiddels gelijk aan $ 1,07 en dat is precies evenveel als vorig jaar rond deze tijd (bron: valuta.nl).

Prognose: prijs diesel daalt licht.

Lees meer over het thema energie via GFactueel.nl/energie/

Share this

Afbeelding
Theo Brummelaar

freelance redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin