Doorgaan naar artikel

Onderzoek: inflatie verandert koopgedrag Europeanen fors

Onderzoek van groentenverederlaar Rijk Zwaan toont aan dat Europese klanten hun koopgedrag aanpassen aan de prijsinflatie.

Zo koopt nu 40% van de Duitse respondenten goedkopere groentesoorten. Dat betekent vooral grote effecten voor gesneden groente, premium producten en biologische groenten en fruit. Bijna een kwart van de Duitse consumenten koopt minder biologische producten.

Goedkopere bioproducten van ver

Dat laatste is een stevig markteffect, omdat Duitse klanten relatief veel uitgeven aan biologische groenten en fruit. Heleen Bos, marketingspecialist biologisch bij Rijk Zwaan, ziet dat supermarkten goedkopere biologische producten van verder weg halen. Bos verwacht niet dat boerderijwinkels met een trouw publiek veel minder biologisch zullen kopen. Deze korte ketens zijn beter bestand tegen marktschokken.

Overigens is er geen reden voor paniek. Er is genoeg overheidsbeleid onderweg om de keten te ondersteunen. Ook ziet ze dat een categorie jonge consumenten opgroeit met zorgen over het milieu en bereid is om biologisch te kopen.

Lees ook: Biologisch Actieplan LNV: van 4% naar 15% in 2030

Een derde van alle consumenten die Rijk Zwaan liet ondervragen in Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Spanje stapte over op goedkopere winkels. Bovendien koopt nu ongeveer 50% van de Spaanse en Duitse consumenten en 34% van de Britse consumenten hun groenten in prijsacties.

Derde moeilijke jaar voor gesneden groente

Dat klanten goedkopere groenten kopen, betekent dat ook de gesnedengroentenafdeling het lastiger heeft met volumedalingen. Eigenlijk heeft deze categorie het al drie jaar lastiger. Tijdens de coronacrisis deed de klant minder vaak boodschappen en kocht daardoor product met een langere houdbaarheid. Ook kookten consumenten uitgebreider.

Bauke van Lenteren, marketingspecialist bij Rijk Zwaan, ziet parallellen met 2008 toen inflatie ook een volumedaling bracht bij gesneden groenten. Na de coronacrisis hebben klanten het weer drukker en zijn gemaksproducten weer aantrekkelijker. Daardoor zal deze categorie zich herstellen, verwacht ze.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin