Doorgaan naar artikel

‘Omschakelen naar bio blijft zure appel’

De Belgische veiling Belorta komt met Earth, een merk en logo voor groente en fruit ‘in omschakeling’. Sympathiek. Maar kansrijk?

Jazeker, sympathiek. Telers die besluiten om te schakelen van gangbaar naar biologisch verdienen onze waardering, al was het maar voor hun positieve intentie. Ze maken het zichzelf moeilijk, maar maken het talloze levende organismen net wat makkelijker. Biologisch telen doet wat voor het bodemleven, voor de biodiversiteit op en om het bedrijf en voor de doorgaans tamelijk gemotiveerde klant.

Te ingewikkeld voor een bonus

Maar kansrijk? Met dit merkteken zou duidelijk moeten worden dat deze omschakelende telers wel al alle moeite doen, die hoort bij biologisch telen, maar nog niet het bio-keurmerk mogen voeren. Ze krijgen dus ook nog niet de volle ‘bonus’ op hun gangbare productprijs. Een ingewikkeld verhaal waar een logo en een naam natuurlijk niet een twee drie extra helderheid in brengt.

‘Nog net niet biologisch’ is in feite de toch wat halfslachtige boodschap van ‘Earth’. Net zoiets als On The Way To PlanetProof: ‘We lopen net even een stapje harder voor u en het milieu’. Ook niet direct iets waar geen speld is tussen te krijgen.

Met dat verschil dat dat laatste merk in elk geval nog een groot en constant volume oplevert en we dus alle tijd krijgen om aan het logo te wennen en er een goed gevoel bij te krijgen. Terwijl omschakelproduct een wel zeer klein segmentje is. Immers, na twee, of voor sommige teelten één jaar is de teler er al doorheen en verhuist hij naar het échte bio-keurmerk.

Hopen op gunfactor voor omschakelaar

De enige hoop voor dit keurmerk is dat het de gunfactor geeft aan deze groep telers. De genoemde groep extra gemotiveerde en goed geïnformeerde bio-consumenten wil vast ook wel omschakelproduct. En wellicht willen ook overheden die door EU-commissaris Frans Timmermans achter de vodden worden gezeten om naar die 25% biologisch toe te gaan er wel voor in de buidel tasten.

‘Earth’ zou een EU-breed keurmerk en logo moeten worden. Dan wordt het volume groter en de zichtbaarheid van en waardering voor deze groep telers misschien ook wel. ‘Leve de mannen en de vrouwen die die Green deal mogelijk maken!’. Gunfactor stuwt de vraag op … klein aanbod … de prijs kan zelfs tot bóven die van ‘gewoon biologisch’ opstuwen! Tja, dromen mag. Maar of die appel er minder zuur van wordt …

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin