Doorgaan naar artikel

‘Nieuw tomatenconcept gestaag brengen’

Tomatenbedrijf Agro Care lanceerde donderdag in de Westergasfabriek in Amsterdam de nieuwe tomatenlijn ‘Tazed’.

De drie luxe smaaktomaten  Tazed Pure (puur), Tazed Sweet (zoet) en Tazed Intense (intens) zijn exclusief voor de speciaalzaken. De lancering moet met een optreden van schrijver Ronald Giphart en rondreizende ‘popup kas’ zoveel mogelijk consumenten bereiken. Toch zal de productie niet overvoerd worden, zegt Bas Eilander directeur van Agro Care Wieringermeer. De eisen voor de vruchten liggen hoog. De selectie van de productie uit in totaal 28 hectare zal over een jaar misschien 5 procent zijn. “Alleen vanaf de vierde tros na aanplant wordt geoogst. Voor ons is het voorlopig een investering.”

Een aantal proefwinkels voert de tomaten al, bijvoorbeeld specialist Frank Meuleman in Beverwijk. De winkelprijs: omgerekend 16 euro per kilo, dus onder de prijs voor honingtomaatjes waarvoor 20 tot 22 euro per kilo gevraagd wordt. Die tomaten liggen dus naast elkaar in de winkel. “De honingtomaat is toch echt zoeter. Deze tomaatjes onderscheiden zich op een andere manier. Door drie smaken naast elkaar aan te bieden en in de aangeleverde displays ook de luxe verwerkte producten aan te bieden, zoals confiture van gerookte tomaat, likeur en luxe kleurloze ketchup van gefilterd tomatensap onder de naam Crick’s and Tazed.”

In de eerste week liep de zoete tomaat (Tazed Sweet) het hardst, zegt Meuleman. “De laatste weken is dat de donkere ‘Tazed Intense’ tomaat. Ik weet niet waar dat aan ligt. Er is wel duidelijk herhalingsvraag. Het is wel zo dat klanten niet de tijd nemen om alle drie de smaken te proeven. Als je met vier mensen bij de display staat, en er komt een vijfde bijstaan,  dan gaat hij daar niet op wachten.”

Van de drie smaaktomaten, is de donkere Tazed Intense (merknaam) de enige nieuwe tomaat in het assortiment van Agro Care. De andere twee tomaten behoren al langer tot het assortiment van de telers. Zo is de Tazed Pure (pruimtomaat PomoDolce) in zeven jaar uitgebreid naar 20 hectare. Van de Tazed Sweet (Petit Sweet) staat nu 7,5 hectare. Agro Care zet de tomaten af via Harvest House. De groentespecialist krijgt de Tazed  en Crick’s met de display in consignatie, hij betaalt dus alleen de verkochte producten en draagt geen investeringsrisico.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin