Doorgaan naar artikel

‘Meningencircus lekker laten rondrazen’

Weer een rapport over gezond eten en ja hoor, Twitter ontploft. Of men niks beters te doen heeft.

Het zijn dolle jaren voor de wetenschappelijke discipline van de massapsychologie. Tot aan het jaar 2000 was het nog groot nieuws als er eens een nieuwshype zodanig tot wasdom kwam dat een bedrijf het in de portemonnee ging voelen. Bijvoorbeeld toen automobilisten massaal de Shell-pompen voorbij reden vanwege de vermeende smeerboel die de oliemaatschappij maakte met het afdanken van boorplatform Brent Spar. Of toen Youp van ’t Hek er in zijn eentje voor zorgde dat geen mens meer gezien wilde worden met een flesje van Heinekens alcoholvrije bier Buckler.

Elke dag wel ergens alarmfase 1

Maar nu, in tijden van Twitter, Youtube en Instagram, heerst er elke dag wel ergens alarmfase 1. En dat gaat ook best vaak over ons voedsel. Op allerlei manieren maken we ons bijvoorbeeld al een paar jaar druk over voedselverspilling. De bijen beheersten een paar jaar lang de donkerste doembeelden van weldenkend Nederland. Rond de kerst twitterstormde het eventjes flink over het veganistische kerstmenu in de Allerhande. Vorige week wilde iedereen wel weer graag even wat kwijt over het EAT-rapport van de 37 voedselwetenschappers in The Lancet. En dan duiken er weer filmpjes op van mishandelde varkens.

Enorme berg slecht geïnformeerde onzin

Het zou ervoor kunnen zorgen dat boeren en tuinders, toch voedseldeskundigen met enig recht van spreken, zich van het debat afkeren, ontzet over de enorme hoeveelheid slecht geïnformeerde onzin. Maar het mooie van de omvang van het meningencircus op Twitter en co is dat er met hetzelfde gemak een enorme hoeveelheid verrassende inzichten en hartverwarmende steunbetuigingen zijn te vinden.

Vriendelijk en geduldig rechtzetten

Laten we eerlijk zijn, groente en fruit zitten bepaald níét in de hoek waar de virtuele klappen vallen. Dus laten we vooral het goede nieuws blijven rondtwitteren en –facebooken, over hoe lekker en gezond en mooi en kleurig en fleurig onze producten zijn en hoe niemand bij zijn volle verstand kán beweren. En áls er eens iets raars wordt rondgebazuind dat meer dan 10K tweets en retweets krijgt, dat dan vriendelijk en geduldig rechtzetten. Meer kunnen en hoeven we niet, we hebben wel wat beters te doen.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin