Doorgaan naar artikel

Lampenproducent Signify: zwakkere tuinbouwmarkt en minder omzet

Lampenproducent Signify zag de omzet en winst in het eerste kwartaal van 2023 dalen, mede door een zwakkere tuinbouwomzet, ondanks de overname van Fluence.

De totale omzet van Signify daalde in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar met iets meer dan 6%, tot bijna € 1,7 miljard. Onder de streep bleef een nettoresultaat over van € 28 miljoen, bijna 68% minder. Die daling schrijft Signify toe aan de lagere omzet in combinatie met de hogere financiële lasten.

In de divisie digital solutions daalde de omzet 3% naar € 951 miljoen en het nettoresultaat 13%. Hier zijn zwakkere verkopen (in vergelijking met 2022) in de internationale tuinbouw mede oorzaak van. In het eerste kwartaal van 2022 lagen die tuinbouwverkopen overigens wel op een bijzonder hoog peil.

Omzetgroei na overname Fluence

Een positief effect werd nog wel behaald met de overname in 2022 van Osram-onderdeel Fluence. Dat leidde dit eerste kwartaal tot een groei van de omzet met 4%. Signify verwacht met Fluence sneller te groeien op onder meer de markt voor ledlicht in de tuinbouw. Een verdere beschrijving van die tuinbouwmarkt geeft Signify niet in het kwartaalbericht.

Nederlandse groentetelers merken misschien niet zo veel van overname van Fluence. De penetratie in de Nederlandse glasgroentemarkt was niet zo groot, maar wel groeiende. Het aantal serieuze spelers op die belichtingsmarkt voor groente is nog altijd een handvol.

Lees ook: Steeds meer tuinders belichten met led

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin