Doorgaan naar artikel

Kunstmestmarkt is voorlopig rustig

De stemming op de markt voor kunstmest is rustig. De leveringen voor het nieuwe groeiseizoen moeten nog op gang komen. De onderliggende factoren voor de kostprijs zijn amper veranderd.

Energiekosten voor de productie van stikstofkunstmest zijn nog steeds laag en de vraag is redelijk stabiel. Wat bij de stikstofkunstmest een rol kan spelen is de verhouding tussen de prijs van ureum en KAS. Ureum is en blijft voorlopig duur. Ten opzichte van ureum is KAS nu nog relatief goedkoop, terwijl de vervluchtiging van KAS lager is dan van ureum. De prijzen voor Nutramon los liggen inmiddels ruim twee maanden op € 20,40 per 100 kilo (bron: Triferto).

Prijs Nutramon op laag niveau

Afgelopen zomer zat de prijs in een diep dal op € 18,80 per 100 kilo. De prijsdaling die elk voorjaar te zien is, werd dit jaar verergerd door het coronaeffect met sterk gedaalde energieprijzen. De huidige prijs voor Nutramon zit nog steeds op een laag niveau. Richting het najaar trekken de prijzen doorgaans wel aan, dat is ook dit jaar gebeurd. Maar dan nog zit de prijs maar net iets boven het niveau van € 20 per 100 kilo.

De prijs voor kalizout is dit jaar fors gedaald. Vorig jaar rond deze tijd lag de prijs nog op bijna € 34 per 100 kilo voor Kalizout 60%, dat is nu al enkele weken net iets meer dan € 29 per ton (bron: Triferto). De verwachting voor kali is stabiel op een laag niveau, ondanks politieke onzekerheid in Wit-Rusland, een van de belangrijkste producenten.

Fosfaatmeststoffen

Fosfaatmeststoffen zijn weer wat gewilder en een tikje gestegen in prijs, vooral door vraag buiten Europa. Vooralsnog wordt dat ruimschoots gecompenseerd door de sterkere euro ten opzichte van de dollar. Fosfaat wordt doorgaans in dollars afgerekend.

De beschikbaarheid van kunstmest kan overigens her en der tijdelijk wat moeizaam verlopen. Dat is een gevolg van corona. De productie en overslag kan vertragen als een deel van de medewerkers tijdelijk in quarantaine moet. Laagwater was deze zomer regionaal een factor. Het transport over kleinere waterwegen kon niet overal ongehinderd doorgaan.

Prognose: stabiel tot licht stijgend eind 2020

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin