Junami en Kanzi zitten oude rassen op de hielen

24-12-2015 | Laatste update op 25-10 | |
archieffoto van Junami-proef in sleuventeelt
archieffoto van Junami-proef in sleuventeelt

De clubrassen Junami en Kanzi wedijveren om een plek in de top-5 van appelrassen in Nederland.

Elstar (39,8 procent) en Jonagold (19,8 procent) zijn de meest verkochte appels in Nederland, maar Junami (4,2 procent) en Kanzi (3,5 procent) volgen dicht achter de oude appelrassen Granny Smith, Goudreinette en Golden Delicious. Dat blijkt uit onderzoek van het GroentenFruitHuis. Het nieuwe rassenbureau InovaFruit publiceerde deze gegevens. Junami was afgelopen seizoen in verkocht volume daarmee het zesde appelras, Kanzi het achtste.

Junami heeft wel een breder koperspubliek dan die genoemde rassen. Het aandeel kopende huishoudens van Junami is 21,3 procent. Daarmee is het publiek in Nederland ook breder dan Kanzi (16,2 procent). Andere Nederlandse clubrassen worden niet meegenomen in het onderzoek. Wel blijkt uit het onderzoek dat Pink Lady drie procent van de Nederlandse appelverkopen in handen heeft. Die worden wel voor veel hogere prijzen verkocht. De Franse afzetorganisatie steekt daarvoor jaarlijks bijna 1,8 miljoen euro in reclame voor de Nederlandse markt (afgelopen twaalf maanden). InovaFruit stak afgelopen jaar zeven ton reclame, Fruitmasters 366.000 euro. Dat zegt niet alles over het totale promotiebudget dat ook aan proeverijen wordt besteed en daardoor niet gemeten.

Verheul
Jeroen Verheul redacteur
Meer over


Beheer