Doorgaan naar artikel

ILVO bouwt eerste zelfrijdende elektrische trekker

Het Vlaams Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO) heeft samen met 2 partners uit het bedrijfsleven een New Holland Boomer 45 omgebouwd tot een zelfrijdende, elektrisch aangedreven trekker. De nieuwe creatie draagt de naam Djust-E.

De Djust-E trekker wordt op 7 juni officieel onthuld tijdens de Agritechdag ’23 op het ILVO-terrein in Merelbeke. De Djust-E beleefde vorige week zijn maidentrip, meldt vilt.be. “Hij heeft ondertussen al met een klepelmaaier gewerkt, met een frees en met een rotoreg. In alle gevallen is het werk naar wens verlopen”, vertelt Simon Cool, ingenieur van ILVO en verantwoordelijk voor het elektrificatie- en automatiseringsproject waarbij ook mechanisatiebedrijf Verschueren (Lochristi) en elektrische actuatorenfabrikant Linak betrokken waren.

Autonoom en elektrisch

Het is volgens Cool de allereerste trekker in Vlaanderen die zowel autonoom rijdt als elektrisch aangedreven wordt. De ombouw nam enkele maanden in beslag. De dieselmotor levert niet alleen de aandrijving maar vormt ook de verbinding tussen de vooras en de achterkant (transmissie). “Als je die weghaalt, heb je geen functionele machine meer”, klinkt het bij Verschueren die een volledig nieuw chassis heeft gebouwd om de elektrische motor te kunnen plaatsen.

Bereik vergroten

Aanvullend is er ook een fronthef geïnstalleerd, waaraan het batterijpakket kan hangen dat vlot en semi-automatisch verwisseld kan worden. De batterijpack op de fronthef bestaat uit een zware loodzuur batterij van 15 kWh waarmee afhankelijk van de toepassing zo’n 2 tot 3 uur gewerkt kan worden op het veld. Cool: “Voor onze proefdoeleinden was dat voldoende. Met een lithium ion-batterij, die heel wat lichter is, kan je het bereik al fors vergroten.”

Zelfrijdend

Naast de elektrische aandrijving en werking, werkt de trekker bovendien autonoom. Dat betekent dat hij zelf stuurt, versnelt en vertraagt, zijn hefinrichting regelt én werktuigen aanstuurt. ILVO schreef hiervoor de software en integreerde de sensoren. Voor dit traject werd intensief samengewerkt met de Deense toeleverancier van actuatoren Linak.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin