Doorgaan naar artikel

Harvest House wil ketenregisseur zijn

“De vruchtgroentespecialist van Europa, door regie op de gehele keten.” Dat is de ambitie van Harvest House, zoals gisteren in Hoek van Holland uitgesproken door directeur Jelte van Kammen.

Gelegenheid was het strandfeest dat de telersvereniging al aan het begin van de zomer op de agenda zette, voor leden en relaties. “We hebben nog wel even overwogen of we het wel door moesten laten gaan”, bekent voorzitter Theo van Vliet. “Met de slechte prijzen en toen ook nog eens de Russen, waardoor de handel alleen nog maar stroever is gaan lopen, maken we barre tijden door.”

Maar het gekozen moment om eens feestelijk stil te staan bij de vorming van wat nog steeds de grootste coöperatie van vruchtgroentetelers in Nederland is, werd toch gehandhaafd. Het bijeen brengen van Paprika XL, Rainbow en Fresteem ging volgens directeur Van Kammen gepaard met een grondige heroverweging van de strategie.

“Niet de wat-vraag – ja, we hebben tomaten en paprika’s, dat wisten we al – maar de waarom-vraag. Waarom doen we wat we doen.” Het leverde een waardering van het product achter die tomaten en paprika’s, namelijk ‘de bron van een gezond leven’ op. En een nieuwe klantbenadering.

“Wel een directe band met de eindklant als het gaat om marketing. Veel te lang is de afstand tussen telers en de eindklant – in de praktijk bijna uitsluitend de supermarkt – veel te groot gebleven”, aldus Van Kammen. Een deel van de genoemde regie over de gehele keten bestaat nu dus uit het overleg tussen de telers en de eindklanten over welke producten wel en niet gewild zijn in de supermarkt, hoe het schap het beste kan worden ingericht “en wat kunnen we nog meer bedenken”.

Over de prijs hebben telers en eindklant het heel nadrukkelijk níét. Daarvoor is Harvest House BV. “De mensen daar weten wanneer er gas gegeven kan worden en wanneer geremd en hoe er in de mix van klantbenadering het beste geld verdiend kan worden voor de tuinders: soms daar aan een klant niet te verdienen maar toch te verkopen, terwijl een individuele teler misschien nee zou hebben gezegd.”

Duidelijk is dat Harvest House een veel hechtere coöperatie voor ogen heeft dan FresQ ooit is geweest. Bewust is gekozen voor alleen vruchtgroenten “om geen vaart te verliezen”. Ook is de interne transparantie vergroot: “Iedereen weet bijvoorbeeld precies wie welke deelmarkt mag bedienen. Transparantie is de enige manier om de coöperatie bij elkaar te houden. Het moet niet weer een duiventil worden, met telers die uitvliegen als er ergens anders een keer een cent hoger wordt uitbetaald.”

En het is ook de bedoeling dat met name het merk Harvest House wordt geladen. “Niet de profilering van het eigen bedrijf moet voorop staan, maar die van Harvest House”, aldus Van Kammen.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin