Doorgaan naar artikel

Hardfruit en kolen hardlopers na prijsslag PLUS

De prijsverlagingen in het AGF-schap van PLUS leiden vooral tot hogere verkopen bij hardfruit en kolen (kookgroente).

Dat stelt PLUS na vragen over de koersverandering die het 31 januari inzette. PLUS besloot door prijsverlagingen op het niveau van de prijsvechters te gaan verkopen. Nu, bijna 2 maanden later, stelt PLUS dat de omzetstijging opweegt tegen het margeverlies. “Alle aspecten ontwikkelen zich conform verwachting, maar het is wat te kort dag om nu al harde conclusies te trekken. Ze moeten zich over de lange termijn blijven bewijzen.”

Broccoli en bloemkool

De snelste groeiers zijn dus hardfruit en kookgroente. “Het gaat dan om broccoli en bloemkool”, stelt de woordvoerder. Eerder liet PLUS-ondernemer Giel Smits weten dat de prijsverlaging bij een product als broccoli tot stevige margeverlies leidt op de AGF-verkopen. Extra omloopsnelheid remmen dat margeverlies.

Margeverlies 1,5%

Distrifood publiceerde maandag 25 maart een memo van PLUS aan de winkels dat de omzet van een aantal van de laagblijvers met 40% is gestegen na de prijsverlaging. Het margeverlies zou landelijk 1,5% bedragen voor winkels van PLUS. De woordvoerder kon dat niet bevestigen, maar de tevredenheid van het hoofdkantoor betekent dat de omzetstijging opweegt bij het margeverlies. PLUS bevestigt opnieuw dat het margeverlies niet wordt terug gehaald door minder te betalen bij inkoop.

Marge op agf-verkopen

PLUS-ondernemer Giel Smits uit Culemborg noteerde vlak na de prijzenslag al het verlies van 1,5%. Dat ging om zijn marge op agf-verkopen. Dat liet hij weten aan Groenten&Fruit: “Mijn brutowinstmarge op agf is nu verminderd met 1,5 procentpunt door prijsverlaging van de ‘laagblijvers’. Dat verlies ik op agf, maar ik zag 450 klanten meer in die week bij de agf-afdeling. Als die allemaal een tientje uitgeven, is dat effect zo terugverdiend.”

Status quo

Na de prijsverlagingen bij PLUS reageerden de meeste concurrenten met prijsverlagingen. Volgens Superscanner, het bureau dat prijswijzigingen bijhoudt in Nederlandse winkels, lijkt een nieuwe balans in het winkelschap ingetreden. Het aantal prijsverlagingen is afgenomen.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin