Doorgaan naar artikel

Gevolgen droogte na beetje regen nog niet voorbij

Terwijl de aandacht voor droogtenieuws wat verflauwt, wil de ZLTO consumenten verleiden te gaan voor afwijkend zomerfruit en -groente.

Volkskrant-coryfee Jan Tromp liet zich op Radio 1 ontvallen dat hij geen droogtefoto meer kon zien. Het is een aparte vorm van hittestress, deze droogtemoeheid bij toch niet de eerste de beste journalist. Even daarvoor was er bij Standpunt NL voor de stelling dat de boeren meer steun moeten krijgen vanwege de droogte overigens nog wel een 56-44% meerderheid.

Dat de burger vol begrip is voor de agrarische problemen die het regentekort veroorzaakt, bleek al eerder toen er zo massaal en hartverwarmend werd gereageerd op het nieuws dat een pruimenteler zijn net iets te klein gebleven pruimen niet kwijt kon. Maar dat was helemaal aan het begin van de hausse aan droogtenieuws en hitteberichten.

ZLTO: #hetezomeroogst

De actie #hetezomeroogst van ZLTO komt misschien wat aan de late kant, maar is daarom nog niet tot mislukken gedoemd.

De actie vraagt om begrip voor fruit, groente en andere producten waarvan de kwaliteit prima is, maar die door de hitte tijdens de groei net niet voldoen aan de standaardeisen van supermarkten. Net wat kleiner of juist wat groter, net een andere vorm of kleur dan we gewend zijn.

De beroemde pruimen uit Wemeldinge

“Hier en daar geven telers die gratis weg. ZLTO kiest daar niet voor”, aldus de zuidelijken in hun persbericht. De actie is van start gegaan met de beroemde pruimen van Kees Hamelink uit Wemeldinge.

Met de via Facebook gestarte campagne kon hij op zijn eigen bedrijf de vruchten al goed verkopen. Maar ze zijn ook weer niet zo snel weggevlogen als de snoeptomaatjes die Greenco gratis weggaf. Dus wil de Zeeuwse regiosuper Agrimarkt (van coöperatie CZAV) nu nog eens een slinger geven aan de verkoop van die kleine, maar extra zoete pruimen. Later deze week komen daar de ook al wat kleinere zomerperen bij van fruitteler Sjako Kloosterman uit Kapelle en volgende week volgen de uien.

Meld uw product aan

Telers die ook door het zomerse weer wat in de knel gekomen producten hebben, kunnen hun aanbod melden op de Facebookpagina #hetezomeroogst. Misschien dat via deze onverwachte omweg er een boost gegeven kan worden aan een meer directe afzet van boeren en tuinder naar consumenten bij hen in de buurt.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin