Doorgaan naar artikel

‘Geef de robot in de glastuinbouw een warm welkom’

Een van de dingen die ik me nog herinner van de basisschool is dat we in groep 8 een tijdje een robot in de klas te gast hadden. Die moest leerlingen enthousiast maken voor techniek.

Ik vond het fascinerend, maar was toch echt te atechnisch om iets met techniek te gaan doen.

Met de blik van nu was het wel een tamelijk achterlijke robot. Hij leek een beetje op Robin de robot van Bassie en Adriaan. Maar in tegenstelling tot Robin kon de robot niet praten of boeven afluisteren. Hij kon alleen maar rondjes rijden en dan een tekening maken. In die tijd had ik het idee dat er wel snel veel slimmere robots zouden komen.

Weinig robots in glastuinbouw

We zijn inmiddels zo’n 35 jaar verder, in de glastuinbouw zien we nog steeds weinig robots, zeker als we dat vergelijken met bijvoorbeeld autofabrieken en operatiekamers in ziekenhuizen. Toch gaat dat nu echt veranderen. Arbeid wordt nijpender, glastuinbouwbedrijven worden groter en de techniek gaat met sprongen vooruit.

De bedrijven die robots voor kassen ontwikkelen, pakken het veelal pragmatisch aan. Ze ontwikkelen geen robot die de werknemer in de kas een-op-een vervangt. Ze beginnen bijvoorbeeld met een zelfrijdend platform dat eerst één overzichtelijke taak kan uitvoeren. Denk aan het monitoren van het gewas of het uitvoeren van gewasbescherming. Pas als dat echt goed lukt, worden er meer taken toegevoegd aan deze karretjes.

Taak als oogsten nog niet haalbaar voor robot

Een taak als oogsten is voor veel gewassen pas over vijf à tien jaar haalbaar. Het blijft lastig om op hoog tempo te werken in een onoverzichtelijke, warme en vochtige omgeving. Robin de robot van Bassie en Adriaan kon al niet goed tegen water.

Tot een besparing zal robotisering nog niet leiden

Een deel van de arbeidskosten in de kas – wereldwijd zijn die zo’n € 13 miljard in de hightech glastuinbouw – zal in de komende jarenworden vervangen door investeringen in of abonnementskosten voor robotica. Tot een besparing zal dat nog niet leiden. Toch kan het vervangen van arbeid door robotica een deel van de arbeidsproblematiek oplossen. Zo kan de robot, afhankelijk van de taak, wel dag en nacht worden ingezet. Voor sommige taken is juist het werken in de nacht een voordeel.

Minder zorgen voor tuinder met robot

Daarnaast kan robotisering zorgen voor nauwkeuriger werken, uniformere kwaliteit, preciezere en eerdere plaagbestrijding en uiteindelijk dus minder zorgen voor de tuinder.

Dus mocht de mogelijkheid zich voordoen, geef Robin de robot 2.0 dan een warm welkom, ook al is hij nog niet helemaal perfect. Juist de kennis en terugkoppeling van telers is belangrijk voor een echt succesvolle doorbraak van robots in de glastuinbouw. En dat wordt tijd na 35 jaar.

Lees ook: Rabobank: digitale revolutie verovert kassen, maar traag

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Cindy van Rijswick

analist groente en fruit bij Rabobank Research Food&Agribusiness

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin