Doorgaan naar artikel

Fruitplan: poolverkoop, één label, geen rooipremie

Vlaamse fruitteeltorganisaties hebben een gezamenlijke toekomststrategie hardfruitsector ondertekend om rendementen te verbeteren.

Het daaruit voortvloeiende actieplan bevat maatregelen als het testen van andere afzetsystemen, het uitbreiden van poolverkoop, het verhogen van de kwaliteit van Belgisch product en het financieel ondersteunen van het planten van nieuwe (biologische) rassen. Het plan bevat geen verwijzing naar het inzetten van GMO-gelden voor rooipremies bij Jonagold.

Brede weersverzekering

Uit de stukken blijkt dat risicobeheer een belangrijk onderdeel is. De Vlaamse overheid werkt plannen uit voor een brede weersverzekering, een ontwikkeling die in Nederland al eerder is ingezet.

Kwaliteitslabel

De landbouw- en producentenorganisaties willen komen tot één kwaliteitslabel, met ruimte voor eigen merken van de verschillende veilingen. Bij de afzet van biologische appels en peren is ruimte voor groei, concluderen de partijen. Nu komt nog veel fruit uit het buitenland, maar is een aantal interessante resistente rassen beschikbaar voor Vlaamse telers.

Lokale verwerking

Ook bij de verwerking zoeken de partijen naar vernieuwing. Het zou mogelijk moeten zijn voor bedrijven om fruit lokaal te laten verwerken voor lokale afzet en hiermee het rendement te verbeteren.

Het actieplan is opgezet na een reeks slechte jaren volgend op de Russische boycot in 2014. Daar kwam de vorstschade dit voorjaar bovenop. Met een pallet aan onderzoek en diversificatie van het productaanbod verwachten de partijen het rendement te kunnen verbeteren.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin