Doorgaan naar artikel

Dubbelcijferige groei consumptie groente en fruit

De online-aankoop verse groente en fruit steeg 60%. De totale groei was ook dubbelcijferig.

Het aandeel van het onlinekanaal is nu circa 6% van de Nederlandse consumentenaankoop groenten en fruit. Met de groei van 60% is het aandeel online-aankoop van iets minder dan 4 naar 6% gestegen. GroentenFruit Huis maakte deze gegevens van onderzoeksbureau GfK bekend.

Structurele groei

Het lijkt er niet op dat alle groei in dat onlinekanaal structureel is. Een deel van de digitale aankopen is uit nood geboren, blijkt uit de toelichting. Afgelopen zomer (zonder lockdown) nam de online-aankoop via computer of telefoon weer iets af. De laatste maanden van 2020 groeide dit echter weer.

Groei groente en fruit dubbelcijferig

De groei bij online is groter dan de groei van de totale aankopen groenten en fruit in Nederland. Die totale aankoop groeide 9% in volume. De groei van de omzet moet daar nog boven liggen. Die 11% meer aankopen verse groenten (volume) ging namelijk gepaard met 2% hogere prijzen. De 6% toegenomen fruitaankopen ging bovendien gepaard met 10% hogere prijzen. Dat zou duiden op een omzetgroei van groente en fruit van achtereenvolgens 13 en bijna 17%. Hoe groot de groei precies was in euro kon GroentenFruit Huis niet toelichten vrijdag.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin