Doorgaan naar artikel

Biologische agf te duur in Franse super

De grote Franse supermarkten hanteren buitensporige marges op biologische groente en fruit.

Dat meldt de consumentenorganisatie l’UFC-Que Choisir na een jaar lang de prijzen van 24 meest verkochte soorten groente en fruit in de gaten te hebben gehouden. Gemiddeld zijn de marges op biologische producten driekwart hoger dan bij dezelfde conventionele producten. Bij tomaten is de marge dubbel zo hoog terwijl een aantal supermarkten appelen met een 150% hogere marge treffen. De ‘hoofdprijs’ gaat naar biologische prei waar 250% meer marge op gaat dan bij gangbaar geteelde.

Hoge marge drijft prijs op

Voornamelijk door de hoge marges kostte een kilo biologische appelen in de supermarkt gemiddeld € 4,19 terwijl de prijs voor gangbaar € 2,04 was. De marge voor de supermarkt ligt bij conventionele appelen op € 0,87 per kilo terwijl dat bij biologische oploopt naar € 2,17 per kilo, berekent de organisatie. Alleen bij uien, knoflook en wortelen was de marge gelijk of nagenoeg gelijk aan die van gangbare producten. Alles bij elkaar geteld is het Franse gezin voor de 24 onderzochte producten bij biologisch gemiddeld € 657 per jaar kwijt terwijl dat bij gangbaar € 379 per jaar bedraagt.

‘Wurgende marges’

“Door de risico’s van bestrijdingsmiddelen voor de gezondheid en het milieu wenden veel Franse consumenten zich steeds meer naar biologische producten”, schetst aldus l’UFC-Que Choisir. “Die markt is in de laatste 2 jaar met 36% gegroeid. De grote supermarkten hebben hun aandeel ook opgevoerd maar blijven tegelijk wurgende marges hanteren op biologische groente en fruit. Dat is te meer onaanvaardbaar daar de winkelbedrijven daar tot nu toe geen enkele rechtvaardiging voor hebben gegeven.”

Speciaalzaak soms goedkoper

De consumentenorganisatie raadt haar leden aan ook eens te kijken in de vele speciaalzaken voor biologische voeding. De laatste 2 jaar is het aantal filialen daarvan weer met 20% toegenomen. Hoewel die winkels over het algemeen duurder zijn dan de supermarkten, is groente of fruit daar soms juist goedkoper. Voor sommige soorten kan het prijsvoordeel tot 20% oplopen. “Als de consument meerdere distributiemodellen gebruikt en daardoor de concurrentie opvoert, dan zouden de supermarkten mogelijk toch gedwongen worden om hun beleid voor biologische groente en fruit aan te passen.”

Share this

Afbeelding
Ruud Peijs

correspondent in Groot-Brittannië, Ierland en Frankrijk

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin