Doorgaan naar artikel

‘Belgisch fruitaanbod bundelen’

Fruitveiling Haspengouw werkt aan een nieuwe strategie voor de komende vijf jaar.

Voorzitter Luc Bels zegt over de praatsessies met leden dat er vertrouwen is de in de coöperatieve gedachte, maar Bels wil verder. “Dat vertrouwen kunnen we nog versterken door, samen met de  collega­coöperaties, het fruitaanbod in België volledig te bundelen, om sterker op de markt te staan. Een bijkomend voordeel zou zijn dat we andere problemen en  uitdagingen in de fruitsector veel krachtdadiger en consequenter  kunnen aanpakken.” Hij zegt dat in het voorwoord van het ledenblad.

Afgelopen jaar slaagden gesprekken niet om tot verdere samenwerking te komen, waarop veiling Borgloon fuseerde met groenteveiling Belorta. Volgens Bels zou een bundeling leiden tot een krachtiger beleid op gebied van ontwikkelen van nieuwe rassen, afzetkanalen en onder meer ook promotie.

De afgelopen maanden heeft Haspengouw tijdens producentenbijeenkomsten onder leiding van een onderzoeksbureau gediscussieerd over de toekomst van de coöperatie. Op basis van die gesprekken zal de raad van bestuur een gepaste strategie voor de komende vijf jaar bepalen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin