teeltgeluid

‘Pop-uprestaurant gouden greep’

Naast broccoli telen we sinds een paar jaar ook asperges. Ter promotie van de asperges zijn we vorig jaar een pop-uprestaurant begonnen in de schuur.

De consument moet ons natuurlijk wel weten te vinden en wij dachten dat deze eerder zijn drempelvrees zou overwinnen voor een avondje uit dan voor een aankoop in de boerderijwinkel. Het blijkt een gouden greep, al moet het gezegd zijn dat de marges in de horeca net zo armoedig zijn als in de land- en tuinbouw.

Overweldigend positief

Nu zijn wij zelf natuurlijk vooral teler en hebben we geen verstand van restauranthouderschap. We werken dan ook samen met iemand die dat wel heeft. In de ruimte waar ik normaal groepen ontvang voor excursies, is een tijdelijke keuken ingericht met gasflessen en kookplaatjes en met de stekkers in het stopcontact van verschillende groepen blijven de stoppen net zitten. 3 avonden per week gaan we open en op die avonden maak ik dan een rondje om de gasten welkom te heten en iets te vertellen over de teelt van asperge en de achtergronden van het restaurant. De respons van de gasten is altijd overweldigend positief en voor veel mensen is alles wat je zegt een totale verrassing. En we merken dat we in de schuurwinkel een toenemende omzet kunnen maken. Ook hier zijn de klanten altijd blij.

Maatschappelijk draagvlak

Een schril contrast met de wereld van de retailklant. Die wil altijd meer hebben en tegelijkertijd altijd minder betalen. Blij is hij nooit. Eigenlijk is de teelt van asperge voor ons een voorbeeld van het zogenaamd meerwaardemodel.

De meerwaarde zit hem niet in de financiële kant, maar in het creëren van maatschappelijk draagvlak via persoonlijk contact

Het lukt echter alleen maar met de asperges die we rechtstreeks aan de consument en in het restaurant kunnen verkopen. De meerwaarde zit hem eigenlijk niet zozeer in de financiële kant (daarvoor is de omvang te klein), maar in het creëren van maatschappelijk draagvlak via persoonlijk contact. Alleen: blijft de schoorsteen hiervan roken? Als je dit zou opschalen dan gaat de meerwaarde echter weer verloren en ben je weer een hoogwaardig bulkproduct aan het maken. Hebben de meerwaarde-goeroes daar een oplossing voor?

Of registreer je om te kunnen reageren.